5 määritelmää brändille

Brändi on määritelty perinteisesti tapana tunnistaa tietty yritys. Uudempi ja laajempi tapa selittää brändi liittyy vahvasti siihen, mitä asiakkaan päässä liikkuu. Tässä kirjoituksessa on kolme perinteistä määritelmää brändille, kaksi hitusen uudempaa ja lista asioita, joita brändi ei ole.

Brändi on tapa tunnistaa myyjä

A brand is a name, term, design, symbol or any other feature that identifies one seller's good or service as distinct from those of other sellers.
Wikipedia


Name, term, sign symbol (or a combination of these) that identifies the maker or seller of the product.
Philip Kotler & Gary Amstrong (Principles of Marketing)



Unique design, sign, symbol, words, or a combination of these, employed in creating an image that identifies a product and differentiates it from its competitors. Over time, this image becomes associated with a level of credibility, quality, and satisfaction in the consumer's mind.
Business dictionary

Brändi on asiakkaan näkemys myyjästä


The aggregate total of perceptions the customers and potential customers have towards an individual or organization and its offerings based on prior experience and media.
Colin Finkle (Brand Marketing Blog)


A person’s perception of a product, service, experience, or organization.
Marty Neumeier (The Dictionary of Brand)

Mitä brändi ei ole?

Brändi on hieno sana, jota on mukava heitellä sinne ja tänne. Esimerkiksi yrityksen visuaalisen ilmeen suunnittelua myydään usien brändäyksenä. Tämä kuulostaa tietenkin hienolta, mutta tarjoaa asiakkaalle kapean määritelmän brändistä.

  • Yrityksen logo
  • Yrityksen visuaalinen ilme
  • Yksittäinen tuote tai palvelu
  • Yrityksen lupaus tuotteesta tai palvelusta
    (aika lähellä, mutta tämä määritelmä ei ota huomioon lupauksen lunastamista)
  • Yrityksen saaman näkyvyyden summa
    (tämä kuulostaa hyvältä jos tehtäväsi on myydä mainospaikkoja)

Miksi brändi on niin vaikeaa määritellä?

Brändi on vaikea määritellä, koska siihen vaikuttaa niin monta asiaa. Helpommin lokeroitavat asiat, kuten logo, yritysilme, viestinnän sävy ja asiakastyytyväisyys on määritelty erikseen, mutta sanalla brändi halutaan kuvata selvästi suurempaa kokonaisuutta.

Tässä muutaman kysymys, jotka haastavat omaa määritelmääsi brändistä:

Jos sinulla on viimeistelty logo, yritysilme ja verkkosivu, mutta kukaan ei tiedä yritystäsi, onko sinulla brändiä?

Jos sinulla ei ole logoa, verkkosivua tai ainuttakaan esitetta, mutta vanhat asiakkaasi tuovat sinulle jatkuvasti uusia asiakkaita, onko sinulla brändiä?

Jos sinulla on menestyvä tuote, mutta asiakkaasi eivät muista sen tai yrityksesi nimeä, onko sinulla brändiä?

Jos kaikki tietävät yrityksesi, mutta kukaan ei osta sinulta, onko sinulla brändiä?