Onko mainonta kuollut?

No ei se ainakaan samoissa voimissa ole kuin aikanaan. Kysymyksen takana oleva ilmiö muistuttaa tilannetta, jossa uusi mainospaikka avautuu markkinoijille. Kun sähköpostimarkkinointi, facebookin, googlen tai youtuben mainokset olivat uusia, niissä mainostaminen oli halpaa ja helppoa. Nyt kun kohtaamme arviolta tuhansi mainosviestejä päivittäin, on helppo ymmärtää, että yhden mainoksen teho ei voi mitenkään olla entisellään.

Mainonnan määrä on ymmärrettävästi noussut. Digikanavat mahdollistavat entistä tarkemman ja mitattavamman mainonnan. Mainostaminen onnistuu kotisohvalta ja alkuun pääsee euroilla. Toisaalta mainostajan työ on vaikeampaa kuin koskaan. Näkyvyyden ostaminen on helpompaa, mutta kilpailu on kovempaa. Mainostoimistot myyvät strategioita, joilla yritykset yrittävät erottua, mutta, jos kaikki koittavat erottua, niin erottuuko lopulta kukaan.

Siinä missä yritykset ja mainostajat kehittelevät epäitoivoissaan aina vain oudompia temppuja, me kuluttajat opimme ohittamaan niitä. Yli 80% ihmisistä ei luota mainontaan (lähde1, lähde2). Samalla olemme myös valmiita maksamaan rahaa, jotta emme näkisi mainoksia. Mainosviesteistä on tullut eräänlaista saastetta, joka saattaa jopa vaikuttaa mielenterveyteemme (lahde). Kun viimein haluamme ostaa jotain, etsimme vilpittömiä arvosteluja ja parasta vaihtoehtoa meille.

Myönnettököön, että impulssiostoksia tapahtuu edelleen. Tällaiset tuotteet ovat joko turhakkeita tai kulutustavaraa. Turhakkeiden myynti ei ole ikinä hyvä pitkän tähtäimen suunnitelma ja kulutustavaroissakin laadulla on suuri merkitys.

Jos sinulla on tuote, sen on oltava paras valinta jollekulle. Muutoin mitkään mainokset, sirkustemput tai logouudistukset eivät pelasta yritystäsi. Näin ollen mainonta on ainakin parhaat päivänsä nähnyt.