Oppari - Asiakkaiden haastattelut
Opinnäytetyössä haastattelin asiakkaitani ja ns. potentiaalisia asiakkaita. Haastatteluja tein 12 ja ne jakautuivat tasan kahteen edellämainittuun leiriin.
Haastateltavina olivat seuraavat henkilöt:
- Joonas Hagren - Männikkömetsä
- Lauri Mäkiharju - Jura Saneeraus
- Panu Kotilainen - Value Films
- Sirkku Mennala - Leustun Tila
- Ville Syrjäläinen - Reilu Hallinto
- Virve Elovaara - Tilitoimisto Abacus
- Johanna Sell - Sell Done
- Jussi Mäkelä - Antigravity
- Mikael Markkula - Growth Hacking Partners
- Sanni Nurmela - Sanni Codes
- Tapio Auvinen - Krash
- Ville Tuure - Sijoitusasunnot.com
Haastatteluiden aiheena olivat haastateltavien työnkuva ja verkkosivprojektit. Ensin siis juttelimme haastateltavan työn mukavista ja vähemmän mukavista puolista. Sitten pääsimme nettisivujuttuihin ja siihen, miten he ovat nettipreesenssin ratkaisseet.
Haastattelujen analysointi edelleen käynnissä, mutta tässäpä pientä mutuilu haastattelijalta. Spoiler alert: suuria yllätyksiä haastatteluissa ei tullut esille.
Työnkuva
Kaikki yrittäjät ja markkinointia tekevät henkilöt olivat jokseenkin kiireisiä. Lähes poikkeuksetta turhasta byrokratiasta ja ylimääräisestä säädöstä haluttiin eroon. Oikeastaan poikkeuksia olivat vain he, joiden ei tarvinnut sellaisiin sotkeutua. Kaikki halusivat keskittyä siihen olennaiseen juttuun, joka tuo euroja firman tilille. Lisäksi näiden olennaisten juttujen kehittämiseen oli haluttu panostaa enemmän aikaa.
Verkkosivujen rooli työssä vaihteli haastateltavien välillä. Monelle yritykselle se oli käyntikortti, jonka kautta asiakkaat voisivat yrityksen löytää. Vaikka verkkosivun päivitys ei ollutkaan aktiivista, nähtiin oman sivun rooli tärkeänä. Mukana oli myös haastateltavia, joiden kohdalla sivusto oli markkinoinnin ja myynnin kulmakivi. Osa myös halusi kehittää sivua tällaiseen suuntaan.
Verkkosivuprojektit ja sivun tekijä
Haastatteluissa käytiin läpi myös verkkosivun rakentamista ja siihen liittyviä kumpaneita. Juuri kukaan ei halunnut toteuttaa sivua täysin itse. Kumppania projektiin lähdettiin hakemaan kahdesta paikasta. Ensimmäisenä mietittiin omia verkostoja ja tämän jälkeen saatettiin Googlata.
Projektilta odotettiin johdonmukaisuutta ja järjestelmällisyyttä. Kumppanin tulisi siis ottaa ohjat ja saada hyvää jälkeä aikaiseksi. Moni myös pienistä yrityksistä toivoi kumppanin säilyvän myös julkaisun jälkeen.
Mitäs seuraavaksi?
Oppariprojektini etenee tähän astisen aineiston analysointiin. Toteutan asiakaspersoonat ja alan valmistautua työpajoihin. Työpajojen tarkoituksena on kehittää meitsin prosessia. Stay tuned.