
Janne Parri
Julkaistu
22.5.2025
Päivitetty
22.5.2025
Hetki sitten optimoin asiakkaalleni Lean Six Sigma Green Belt -koulutusta käsittelevää sivua. Mietin omia prosessejani ja sitä kuinka ne ovat jatkuvassa muutoksessa tekoälyn takia.
Hakukoneoptimoijat olivat aluksi innoissaan tekoälyn tuottaessa heille tekstiä. Tuo innostus muuttui peloksi, kun Google päivitti algoritmiään ja geneeriset tekstit eivät oikein enää toimi. Isompi muutos on kuitenkin käsillä juuri nyt, sillä ihan perusjantterit käyttävät tekoälyä Google-hakujen sijasta.
Google sinnittelee mukana muutoksessa ja AI-overviews vastauksia näkyy myös täällä Suomessa. Monen verkkosivun liikenne kuitenkin laskee merkittävästi, kun vastauksen tarjoaa tekoäly.
Nyt monen SEO-tekijän huomio kääntyykin tekoälyoptimointiin. Verkkoa selaavat tekoälyt mainitsevat lähteensä ja sivunomistajat haluavat tietenkin päästä lähteeksi. Paikkoja on vähemmän ja liikennekin varmasti vähäisempää.
Käyttäjälle kokemus on parempi, mutta muutos on suuri etenkin affiliate-linkkeihin ja mainosnäyttöihin perustavilla verkkosivuilla.