Sisällysluettelo
close contentsclose contentsclose contents
Miksi sinäkin tarvitsen kotisivut?Mistä yrityksen kotisivut koostuvat?Kaikki kotisivu alustat samalla viivallaMistä hyvät kotisivut tunnistaa?Kotisivuprojektin eteneminenKotisivualustat vertailussaKotisivun sisällöt (tekstit, kuvat videot)Kuka johtaa projektia ja missä se sijaitsee?Tarjouspyynnön tekeminen ja toimittajan valintaMitä kotisivut yritykselle maksavat?Edistyneet ominaisuudet (verkkokaupat, verkkokurssit ym.)Julkaisun jälkeenLoppusanat

Kotisivut yritykselle

Ostajan Opas 2021

Janne Parri - 2.3.2020 - (päivitetty 15.07.2021)

Intro

Kotisivut yritykselle on projekti, johon voi laittaa paljon aikaa ja rahaa. Jos se voi mennä mukavasti, mutta usein vastassa on lukuisia monimutkaisia päätöksiä. Tämän oppaan tarkoitus on käydä läpi kaikki kotisivuihin liittyvä aiheet, jotta sinä voit tehdä fiksuja päätöksiä.

Kenelle tämä opas on?

Tämä opas on tarkoitettu kaikille, jotka kamppailevat kotisivuprojektin kanssa. Saat tästä oppaasta paljon irto, jos olet tekemässä tai teettämässä ensimmäisiä kotisivuja. Mikäli teet nettisivuja työksesi, voi olla että uutta tietoa ei täältä hirveästi löydy.

Miten tätä pitäisi lukea?

Jos haluat täyden kympin nettisivuprojektistasi, niin lue opas alusta loppuun. Jos aika tai kiinnostus ei riitä, niin kurkkaa sisällysluettelo ja hyyppää suoraan sinua arkarruttavaan aiheeseen.

Tiedostot

Miksi sinäkin tarvitset kotisivut?

Tähän kysymykseen on helppo vastata. Yhä useampi sinunkin asiakkaistasi etsii tieto internetistä. Kotisivut ovat yrityksesi kotisatama internetissä ja sivujen puuttuminen on jo itsessään outoa. Kotisivuiltasi asiakkaasi löytää luotettavasti sinun yrityksesi tiedot, palvelut ja yhteydenottotavat. Tähän kun vielä yhdistetään se, että nettisivut saa pystyyn helposti, ei oikein jää enää tekosyitä.

Ainut tilanne, jossa yrityksesi ei tarvitse verkkosivuja on sellainen, jossa sinä et halua uusia asiakkaita.

Toisaalta omat kotisivut yritykselle antaa mahdollisuuden viestiä firmasta omilla ehdoilla. Voit viestiä luotettavuudesta, helpostilähestyttävyydestä ja muista yrityksesi brändiin liittyvistä tekijöistä. Kotisivujen avulla voit myös mahdollistaa ajanvarauksen, yhteydenotot, suoraa kaupankäyntiä tai vaikka verkkokurssin.

Mistä yrityksen kotisivut koostuvat?

Kotisivut voi rakentaa monella tavalla, mutta lähes poikkeuksetta lopputulos sisältää seuraavat osiot. Jos seuraavat tekniset termit aiheuttavat päänsärkyä, niin ei hätää. Lukuisat palvelut ja yritykset tekevät näistä asioista helppoja, jotta sinä pääset keskittymään olennaiseen.

kotisivut rakentuvat domainista, webbihotellista ja koodista

Domain

Kuvitellaan että rakennat omaa taloa. Domain on kuten kotitalosi osoite. se muodostuu domainnimestä sekä -päätteestä (esim. yritys.fi). Sen ainoa tehtävä on osoittaa vierailijoille, missä kotisi sijaitsee. Sinun täytyy kuitenkin omistaa oma domainisi ja voit ostella niitä sydämesi kyllyydestä, vaikka et jokaiseen osoitteeseen sivuja rakentaisikaan.

Hostingpalvelun domain-haku | Shellitin domain-haku

Palvelintila ja webbihotelli

Sivusi tarvitsee tilan, jossa se sijaitsee. Tähän tarkoitukseen ovat webbihotellit tai palvelintila, jota voi verrata kotitalosi tonttiin. Ostat tai vuokraat siis tonttisi niitä tarjoavalta yritykseltä. Kotisivusi siis sijaitsevat kyseisen yrityksen kovalevyillä. Tontin ominaisuudet vaikuttavat siihen, kuinka suuren talon saat sille rakennettua ja montako ihmistä siellä voi kerrallaan vierailla. Joissakin palveluissa palvelintila on sisäänrakennettu, jolloin sinun ei tarvitse vaivata päätäsi sen kanssa.

Kotisivusi siis sijaitsevat aina fyysisesti jollain kovalevyllä. Jos käytät suomalaisen yrityksen webbihotellipalvelua, sivusi sijaitsevat todennäköisesti Suomessa. Sivujesi kävijä voi kuitenkin olla toisella puolella maapalloa ja tämän takia etenkin kansainvälisten firmojen kannattaa käyttää CDN-palvelua latauksen nopeuttamiseksi. CDN-palveluista lisää myöhemmin.

Myöhemmin on paljon juttua Wordpressistä, joka on hyvin suosittu verkkosivualusta. Wordpress on ajoittain raskas ja sen seurauksena monet palveluntarjoajat ovat optimoineet palvelimia niiden mukaan. WP-optimoidut palvelimet tietenkin ovat hitusen normaalia webbihotellia kalliimpia.

Hostingpalvelun webbihotellit | Hostingpalvelun Wordpress-optimoidut webbihotellit

Varsinaiset sivut (eli koodit)

Kun meillä on osoite ja tontti, pääsemme vihdoin rakentamaan sivustoasi. Verkkosivut rakentuvat HTML ja CSS-koodikielillä, jotka sijaitsevat tontillasi eli palvelimella. Yksinkertaistettuna HTML-osoittaa, missä järjestyksessä sivun eri elementit ovat ja CSS kertoo miltä ne näyttävät. Eri verkkosivualustat ovat siis vain erilaisia tapoja puhua, luoda ja tulostaa näitä kieliä. Muilla kielillä kuten JavaScriptillä ja JQueryllä voidaan lisätä verkkosivun toiminnallisuutta.

Sinun ei tarvitse ymmärtää näitä kieliä. Itse asiassa saat jopa rakennettua sivut itse ilman että kirjoitat riviäkään koodia. Monessa tapauksessa näiden kielien ymmärtäminen helpottaa sivun rakennusta ja oman vision toteuttamista.

Eri verkkosivualustat ovat siis vain erilaisia tapoja puhua, lukea ja luoda HTML:lää ja CSS:sää.

Kaikki kotisivu alustat samalla viivalla

Kaikki kotisivut koostuvat samoista palasista, joita selain (chrome, safari firefox...) sitten tulkitsee. Tavat pystyttää nuo palikat vaihtelevat. Tietenkin jokaisessa tavassa on omat puolensa, mutta valinta voi olla vaikea.

Alustan valinta on usein tasapainottelua helppouden ja vaihtoehtojen välillä. Jos valitset helpon tavan tehdä sivut, törmäät rajoituksiin. Jos koodaat sivut alusta asti itse, vain oma osaamisesi ja luovuutesi rajoittaa sinua.

Paljon koodattavaa.
Täydellinen vapaus.
Vaikea ylläpitää ja tehdä muutoksia.
Ilman koodausta selviää, mutta
kyllä se helpottaisi urakkaa.
...ja ylläpitoa.
Ei koodattavaa.
Rajoituksia.
Helppo ylläpitää.
Koodaan kaiken itse
(ns. staattiset sivut)
Webbihotelli +
Wordpress
Squarespace,
Wix, ym.
Google sites

Mistä löytää sopiva tasapaino omalle projektille?

Harva enää koodaa sivut alusta loppuun itse. Ammattilaisetkin käyttävät erilaisia työkaluja, jotka nopeuttavat prosessia. Yleensä näihin sivunrakentajiin pätee sääntö, että mitä helpompi sitä on käyttää, sitä vähemmän voit itse vaikuttaa ulkoasuun ja muihin ominaisuuksiin. Tässä vaiheessa on hyvä muistaa, että ammattilainen pystyy tekemään teknisesti laadukkaamman toteutuksen, mikä taas vaikuttaa esimerkiksi hakukonenäkyvyyteen.

Alustan valintaan vaikuttaa tietenkin verkkosivun tekijä (teetkö itse vai ulkoistatko), aikataulu ja budjetti. Mikäli aika, raha ja oma osaaminen on nollassa, joudut valitsemaan jonkin helpon, mutta rajoitetut työkalun.

5 mailin preppauskurssi nettisivun hankintaan

Meneekö nettisivuhommat yli hilseen? Tilaa selkokielinen preppauskurssi sähköpostiisi. Saat 5 mailia, etkä mitään muuta. Ei siis mitään myyntishittiä tai spämmiä.
Katso alle 2min video, jossa käyn mailien aiheet läpi.
🎉 Jes! Mahtavaa! Saat mailiisi pian ensimmäisen viestin! 🎉
Huupps... Jokin meni pieleen. Malttaisitko kokeilla uudestaan.

Mistä hyvät kotisivut tunnistaa?

Hyvät nettisivut koostuvat monesta ominaisuudesta. Tämän takia nettisivujen ostaminen on yllättävän haastavaa puuhaa. Onneksi löysit tämän oppaan. Seuraavaksi esittelen tärkeimpiä ominaisuuksia kotisivuissa. Kaikille yritykselle jokainen näistä ominaisuuksista ei ole elämän ja kuoleman kysymyksiä. Tottakai esimerkiksi kova kilpailu saattaa kannustaa jokaisen osa-alueen viilaamiseen.

Ulkoasu ja brändi

Kukaan ei voi kieltää, etteikö sivun ulkoasulla olisi merkitystä. Ulkoasun vaikutusta on joskun vaikea mitata ja sen takia tilastonörtit saattavat ohittaa sen tärkeyden. Hyvät sivut kuitenkin tekevät unohtumattoman ensivaikutelman. Jos sivujen ulkoasu on viimeistelty, on kävijän helpompi uskoa, että myös varsinainen tuote on viimeistelty.

Onnistuessaan yrityksen kotisivut vahvistavat jo olemassa olevaa brändiä. Sivujen suunnittelua helpottaakin, jos yritys tuntee asiakkaansa ja on määrittänyt erottumistekijät.

Verkkosivut eivät kuitenkaan ole puhdas taideteos. Niillä on selkeä tarkoitus tarjota tietoa ja muuttaa kävijä asiakkaaksi. Tämän takia ulkoasua suunniteltaessa täytyy muistaa myös käytännöllisyys. Jos aiot esimerkiksi sijoittaa mobiilivalikon vasempaan yläkulmaan oikean sijasta, mieti kahdesti mitä sillä saavutat.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - brändi

Harkittu sisältö

Sisältö eli kotisivuilla olevat tekstit, kuvat ja videot ovat itsestäänselvyys. Sen takia ne saattavatkin unohtua sivuja tehdessä. Usein tekstit jäävät asiakkaan vastuulle jo siitä syystä, että verkkosivun tekijä ei tunne kyseistä toimialaa. Jos asiakasyritys ei satu olemaan viestintätoimisto, on tuloksena usein hutaistut tekstit. Sisällöntuotannon ulkoistaminen voi kuitenkin tuplata kotisivuprojektin hinnan.

Jos teet tekstit itse, niin varaa niiden miettimiselle aikaa. Viestintäsuunnitelmakin helpottaisi tässä tilanteessa. Pidä huoli ainakin siitä, että teksti on helposti luettavaa ja se sisältää asiaa. Voit myös tehdä seuraavan testin. Piilota yrityksesi nimi ja katso tunnistaisitko pelkän tekstin perusteella, että kyseessä on sinun yrityksesi.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - sisältö

Ylläpidon helppous

Hyvät sivut eivät vie sinulta yöunia ja niiden päivittäminen onnistuu keneltä vain. Kaukana ovat ne ajat, kun sivumuutokset piti lähettää kehittäjällä. Vaikka et olisikaan tehnyt sivustoa, sinun tulisi olla kykenevä tekemään kampanjasivuja ja korjailemaan kirjoitusvirheitä ihan itsestäsi.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - helppokäyttöisyys

Hakukoneoptimointi

Jos kotisivusi ei näy Googlessa, ne ovat turhat. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan toimia, joiden tavoitteena on kasvanut näkyvyys Googlessa ja muissa hakukoneissa. Tämä ei kuitenkaan ole juttu, joka tehdään vain kerran.

Uusien sivujen kohdalla sinun pitää tietenkin varmistaa, että pohja on kunnossa. Sijoituksiin vaikuttavat mm. oikein käytetyt HTML-tagit, sivuston nopeus, sisällön määrä, URL-osoitteet ja kuvien ALT-tekstit. Jokaisen yksittäisen sivun kohdalla pitäisikin olla mielessä se hakutermi, jolla sivuston haluaisi näkyvän. Etusivulla se on todennäköisesti yrityksesi nimi, mutta palvelusivulla se voi olla jokin muu kuin palvelulle keksitty nimi. Voi esimerkiksi olla, että kakkossija haulla "Airbnb siivous Jyväskylä" tuo kymmennen kertaa enemmän liikennettä kuin ykkössija haulla "pikasiivous keski suomi".

Julkaisun jälkeenkin on edelleen paljon tehtävää. Ihmisten käyttämät hakutermit ja muiden sivujen linkit ovat asioita, jotka voivat vaikuttaa sivustosi näkyvyyteen. Näitä asioita kannattaa pysähtyä miettimään.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - google

Konversio-optimointi

No tämäpä se vasta hieno sana onkin. Konversiolla tarkoitetaan kävijän tai asiakkaan tekemää haluttua toimintoa kuten vaikka ostosta. Konversio-optimointi on siis sivuston viilausta, niin että ostaminen (tai jokin muu tavoite) toteutuisi mahdollisimman todennäköisesti. Vielä yksinkertaisemmin, konversio-optimoinnin tavoitteena on tehdä myyvät sivut.

Tällaista optimointia tehdään muokkaamalla ja testaamalla sivuston sisältöä. Konversio-optimoija voi esimerkiksi testata kahta versiot yksittäisestä sivusta tai esimerkiksi kahta eri väristä painiketta. Tuloksia tarkastellessa hän katsoo, kumpi versio ohjasi paremmin kohti haluttua toimintoa (konversiota). Erot voivat olla pienet, mutta jos sivustolla vierailee paljon ihmisiä, tulokset kertyvät.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - konversio-optimointi

Analytiikka eli kävijöiden seuranta

Jotta sivuja voidaan optimoida, täytyy käyttäjiä tietenkin seurata. Analytiikkakoodin asentaminen ei ole osaavalle tyypille vaikeaa ja sen takia asennuksen pitäisi aina kuulua palvelupakettiin. Vaikka yritys ei heti hyödyntäisikään analytiikkatietoa, voi se tulevaisuudessa osoittautua hyvinkin arvokkaaksi.

Samalla kannattaa asentaa eri mainoalustojen seurantakoodit. Esimerkiksi Facebookin pikseli mahdollistaa mainosten näyttämisen henkilöille, jotka ovat käyneet sivustollasi. Jos rakennat verkkokauppaa, voit näyttää mainoksia, jotka näyttävät käyttäjän tarkastelemia tuotteita.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - kävijä

Responsiivisuus ja latausnopeus

Responsiivisuudella tarkoitetaan sivuston toimimista eri näyttökoo'oissa. Nykyään tämä on varsin hyvin hanskassa, mutta latausnopeus saattaa edelleen haitata mobiilikäyttäjän käyttökokemusta. Hyvät sivut latautuvat siis nopeasti ja niiden sisältö muovautuu sopivaksi jokaisella laitteella.

responsiiviset kotisivut yritykselle

Tietoturva

Tämäkin on itsestäänselvyys, mutta muilla kuin verkkosivujen tekijöillä, ei yleensä ole mitään hajua sivuston tietoturvan tasosta. Myös eri alustoissa on suuria eroa. Jos teet sivustosi itse puhtaasti koodaamalla tai Wordpressillä, olet itse vastuussa tietoturvasta. Jos käytät jotain selainpohjaista sivunrakennustyökalua, olet vastuussa lähinnä oman salasanan säilyttämisestä.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - tietoturva

GDPR ja evästeet

GRPR ohjaa asiakastietojen käsittelyä ja säilyttämistä. Tämä liittyy yrityksen kotisivuihin, siinä mielessä, että tieto kulkee usein sivujen kautta. Myös rekisteriseloste ja muut tarvittavat dokumentit on hyvä olla nähtävillä verkkosivuilla.

Evästeet taas liittyvät usein analytiikkaan ja kävijöiden seurantaan. Huolella tehdyt sivut pelaavat sääntöjen mukaan ja kysyvät kävijän hyväksynnän ennen tiettyjen evästeiden asentamista.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - evästeet

Saavutettavuus

Verkkosivun saavutettavuudella tarkoitetaan sen käytettävyyttä erilaisten rajoitteiden kanssa. Saavutettavuutta mietittäessä otetaan huomioon esimerkiksi tekstin erottuvuus ja näyttöä lukevien ohjelmien tarpeet. Viranomaisten on myös lain nojalla tehtävä sivuistaan saavutettavat.

Saavutettavuusosaaminen on myös hyvän nettisivutekijän merkki. Halvat projektit oikaisevat tässä vaiheessa rajusti. Tällöin saavutettavuus on lähinnä käytetyn templaatin varassa.

kotisivut yritykselle - ostajan opas - evästeet

Kotisivuprojektin eteneminen

Pitkälti kaikki kotisivuprojektit etenevät samojen vaiheiden kautta. Toki nopea ja halpa projekti saattaa oikaista tai hypätä jonkin vaiheen yli. Tämä yleensä tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on vähemmän mahdollisuuksia vaikuttaa lopputulokseen tai tämän lopputuloksen laatu on heikompi.

1. Valmistelu
2. Suunnittelu
3.
Kehitys
4. Julkaisu
5.
Ylläpito

Valmistelu

Edessä on suuri projektia ja siihen kannattaa varautua huolella. Kotisivuprojektia sujuvoittaa jo suunnitteluvaiheessa, jos sinulla on valmiina seuraavat asiat:

  • Graafinen ohjeisto
  • Viestintäsuunnitelma
  • Tekstisisällöt
  • Kuvapankki
  • Asiakasprofiilit
  • Videot

Huolellinen kotisivun tekijä perehtyy yritykseesi ja asiakkaisiisi perusteellisesti. Kun sivuja viimein rakennetaan on ensimmäisenä mielessä sinun asiakkaasi. Sinun mieltymykset saattavat jäädä siis perustellusti kakkoseksi. Mieti esimerkiksi tilannetta, jossa lempivärisi on pinkki, mutta myyt miehille suunnattuja moottoripyöriä. Jos olet ehtinyt määrittelemään asiakkaasi ja brändisi etukäteen, säästätte varmasti aikaa.

Mikäli yrityksesi visuaalinen ilme on ns. levällään, voi olla että äärittelette sen ennen suunnitteluvaihetta.

Suunnittelu

Suunnitteluvaiheessa yksittäiset sivut piirretään mahdollisimman pitkälle. Samalla suunnitellaan erilaiset interaktiot, kuten painikkeiden ja valikoiden toiminnot. Tuloksena pitäisi olla jokaisen yksittäisen sivun malli eri näyttökoo'oissa. Suunnitteluvaiheen tarkoitus on poistaa arvailu seuraavasta eli kehitysvaiheesta.

Tämä on se vaihe, jossa mielipiteet kannattaa tuoda esille.

Asiakkaana pääset kertomaan palautetta suunnitelmista. Tämä on se vaihe, jossa mielipiteet kannattaa tuoda esille. Helpotat suunnittelijan työtä, jos lähetät palautteet nopeasti ja tiedät mitä haluat. Suunnittelijan tehtävä on taas muistaa asiakkaasi, säilyttää käytettävyys ja johdonmukaisuus sekä tietenkin tehdä erottuva ulkoasu.

Kehitys- eli rakennusvaihe

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja jokainen kehittäjä toivoo, että voisi vain toteuttaa suunnitelmat kyselemättä turhia. Kehitysvaiheessa siis toteutetaan tehty suunnitelma. Eteen voi tulla teknisiä haasteita, mutta ne ovat kehittäjän pään vaiva.

Asiakkaana saatat päästä testaamaan toiminnallisuuksia, kun sivusto on osittain valmis. Kehittäjän tehtävä on rakentamisen lisäksi varmistaa, että kaikki toimii niin kuin pitääkin.

Kehittäjä tekee verkkosivuja yleensä vain yhdellä alustalla. Hän on päätynyt siihen omien mieltymysten tai ulkopuolisten paineiden takia. Yleensä osaava kehittäjä on myös tehokas vain yhdellä alustalla, eikä mielellään poikkea siitä. Lisää alustoista seuraavassa luvussa.

Mikäli ostat kotisivut mainostoimistosta, saattaa suunnittelija ja kehittäjä olla eri henkilö. Pienempien pajojen tyypit ja freelancerit tekevät usein molemmat hommat.

Julkaisu

Julkaisuvaiheessa sivusto päästetään maailmalle. Käytännössä tämä tarkoittaa joko sivuston (eli tiedostojen) siirtämistä kehitysympäristöstä julkiselle palvelimelle tai domainin ohjaamista valmiiseen sivustoon. Julkaisuvaihe on monelle nuorelle sivun tekijälle hyvin stressaava kohta projektia. Onneksi moni verkkosivualusta on poistanut tästäki ne haasteellisimmat osat.

Jos et luota verkkosivualustaasi tai sivustollasi on pitkälle viety verkkosovellus, kuuluu julkaisuvaiheeseen myös testaus. Kaikki sivut tietenkin kannattaa käydä läpi ennen julkaisua, mutta testauksen voi viedä myös huomattavasti pidemmälle.

Ylläpito & kehitys

Valitettavasti jokainen sivu vaatii jonkinlaista ylläpitoa. Esimerkiksi Wordpress vaatii päivittämistä säännöllisesti, vaikka sivustolla ei tekisikään muutoksia. Tätä varten moni yritys tarjoaakin WP-sivuston ylläpitoa palveluna. Toisaalta moni sivusto vaatii sisällön päivittämistä. Blogit ja erilaiset uutiset ovat osa monia sivustoja ja niitä kannattaa päivittää.

Sivuston kehittäminen jatkuu julkaisun jälkeenkin. Voit esimerkiksi tehdä sivustasi selkeämmän, nopeamman ja myyvemmän. Yleensä sivustoa kehitetään asiakasymmärryksen pohjalta. Tällöin voi esimerkiksi tulla tarve lisätä osio, joka vastaa asiakkaan uuteen kysymykseen.

Kotisivuprojektin sudenkuopat

Sisältö on yleisin aikasyöppö. Osaava kotisivunikkari saa sivut kyllä pikaisestikin pystyyn, mutta tekstit eivät synny itsestään. Lukuisat projektit varmasti seisovat tälläkin hetkellä, koska sisällöt eivät ole vielä valmiita. Sisältöjä ovat siis tekstit ja kuvat, joita nettisivuille tullaan katsomaan. Myöhemmässä luvussa käsitellään lisää sisältöjä ja sitä kenen ne pitäisi tehdä.

Kommunikointi ja tiedon välitys ovat haaste myös kotisivujen kohtalla. Projektiin liittyy sekä luovia että teknisiä muuttujia, joita pallotellaan edes takaisin. Viestintää ei kannata jättää vain sähköpostin varaan, sillä se hukuttaa viestit ja elämänilon. Yleensä kotisivun tekijällä on hyväksi todettu toimintatapa tai viestintäalusta, jonne viestit ja tiedostot jäävät samalla myös talteen.

Kotisivualusta vertailussa

Staattiset sivut

staattiset kotisivut yritykselle

Saatan käyttää termiä staattinen sivu hitusen joustavasti. Wikipedian mukaan staattinen sivu on tiedosto palvelinkoneella. Se näkyy selaimella aina samanlaisena ja muuttuu vain, jos tiedostoa muokataan palvelimella. Tämä määritelmä ei ota kantaa julkaisujärjestelmään tai sen olemassa oloon. Tässä tilanteessa minä käytän tätä termiä kuvaamaan sivustoa, jonka sivun tekijä on koodannut itse alusta lähtien ja jonka päivittäminen onnistuu vain palvelimella olevaa tiedostoa muokkaamalla.

Staattisten sivujen hyvät puolet ovat sivuston keveys (eli nopeus) ja mikäli asialla on ollut osaava kehittäjä, niin turvallisuus. Nykyään staattisia sivuja pystyy myös päivittämään helpommin käyttämällä ns. generaattoreita, jotka tekevät muutoksia useammalle sivulle samalla kertaa. Staattisia sivut sopivat firmoille, jotka tarvitsevat täydellisen hallinnan esimerkiksi tietoturvan tai verkkosovelluksen takia.

Toisaalta staattiset sivut voivat olla hyvä vaihtoehto, jos tiedät että sivuja ei tarvitse muokata usein. Myös dynaamiset ominaisuudet kuten blogit ja kommenttialusta kyllä onnistuvat. Tällöin staattisten sivujen kylkeen saatetaan liittää esimerkiksi Wordpress helpottamaan sisällöntuotantoa.

Topit

Kotisivut Positive
Nopeat sivut
Kotisivut Positive
Tietoturva
Kotisivut Positive
Kontrolli
Kotisivut Positive
Ylläpito on helppoa, jos muutoksia ei tarvitse tehdä

Flopit

Kotisivut Negative
Muutosten tekeminen voi olla vaikeaa
Kotisivut Negative
Vaatii teknistä osaamista

Kenelle: kehittäjät, verkkosovellusten ylläpitäjät
Alustan kieli: -
Alustan hinta: 0€ (+palvelinkustannukset)
Työn hinta:
+6000€
Linkit: Lassi Utriaisen blogi nykyaikaisista staattisista sivuista

Wordpress

wordpress kotisivut yritykselle

Wordpress eli tuttavallisemmin WP on hyvin yleinen ellei yleisin verkkosivualusta. Se perustuu avoimeen lähdekoodiin, joka on sekä hyvä että huono juttu. Suurimmat plussat ovat ehdottomasti järjestelmän hinta (0€) ja tunnettuus. Pieneltäkin pitäjältä varmasti löytyy joku, joka puhuu WP:n kieltä ja uusia toiminnallisuuksia saa tuhansien lisäosien avustuksella. Kun WP on asennettu palvelimelle sen käyttö on myös varsin helppoa.

Staattisten sivujen puolesta puhujat eivät pidä WP:stä sillä se tuo mukanaan paljon turhaa. Samalla avoin lähdekoodi ja alustan yleisyys altistavat WP-sivut erilaisille hyökkäyksille. WP-ihmiset taas toteavat, että sivujen päivittämisestä pitäisi tehdä helppoa ja avoin lähdekoodi mahdollistaa myös nopeat päivitykset. Hiljattain keskusteluun on tullut myös WP:täkin helpompia tapoja tehdä nettisivuja. Alempana esiteltävät alustat kuten Webflow, Squarespace ja Wix vähentävät asennuksesta ja järjestelmän päivittämisestä koituvaa säätöä. Samalla niiden tavoite on myös syöttää ulos yhtä puhdasta koodia kuin staattisilla sivuilla on totuttu näkemään.

WP on siis turvallinen valinta, mutta minun mielestäni se ei ole optimaalinen oikein kenellekään. Siihen on pakattu paljon ominaisuuksia ja sillä voi tehdä pitkälti mitä vain. Sivut saa pystyyn ilman koodaustaitoja, mutta ylläpito ja sivujen muokkaaminen eivät ole sitä mielekkäintä puuhaa.

Topit

Kotisivut Positive
Yleinen ja käytetty
Kotisivut Positive
Osaajia löytyy
Kotisivut Positive
Sisällöntuotanto (esim. blogi) on jokseenkin helppoa
Kotisivut Positive
Lisäosilla saa monenlaista toimintoa sivuille

Flopit

Kotisivut Negative
Altistuu monille hyökkäyksille
Kotisivut Negative
Tuo mukanaan monenlaista turhaa
Kotisivut Negative
Näin ollen usein raskas ja hidas sivusto

Kenelle sopii: Sisällöntuottajat ja massan mukana kulkijat
Alustan kieli: englanti, suomi ja monia muita
Alustan hinta:
0€ (+palvelinkustannukset)
Työn hinta:
+500€ (tarjontaa löytyy)
Linkit: Wordpressin omat sivut | Dude.fi - WP on suosituin ja väärinymmärretyin verkkosivualusta | Wordpress-sivun todellinen hinta (meitsin blogi)

Hubspot

hubspot kotisivut yritykselle

Hubspot on tunnettu markkinoinnin automaatiosta. Käytännössä hubbari pyrkiin yhdistämään kaiken markkinoinnin ja räätälöimään yksittäiselle henkilölle toimitettavat markkinointiviestit. Parhaillaan Hubspot pitää sisällään yrityksen CRM:n, myynnin työkalut, sisällöntuotannon, sähköpostijärjestelmän, analytiikan ja tietenkin ne nettisivut. Tämä tekee siitä verrattain suositun järjestelmän B2B-firmojen keskuudessa.

Mikäli Hubspot houkuttaisi, mutta jokin hiertää vastaa, voi sen myös yhdistää muihin järjestelmiin. Esimerkiksi Wordpressille löytyy oma lisäosa ja muutenkin liitettävyys on hyvällä tasolla.

Isoin kynnys hubbari kohdalla on kuitenkin hinta. Moni pienempikin yritys haluaisi varmasti ottaa alustan käyttöön, mutta kuukausittainen hinta hyppää nopeasti satoihin euroihin.

Topit

Kotisivut Positive
Yhdistää markkinoinnille ja myynnille olennaiset asiat samaan paikkaan
Kotisivut Positive
Räätälöi kotisivun kävijän mukaan
Kotisivut Positive
Analytiikka helposti käytettävissä
Kotisivut Positive
Liitäntöjä löytyy

Flopit

Kotisivut Negative
Visuaaliset mahdollisuudet ovat rajatut
Kotisivut Negative
Ylläpitokustannukset ovat korkeat

Kenelle sopii: B2B-firmat, joilla on pätäkkää
Alustan kieli: englanti, portugali, ranska, saksa, japani ja espanja
Alustan hinta:
+900€/kk
Työn hinta:
??
Linkit: Hubspotin omat sivut | Meom.fi Hubspot-myyntisivu

Shopify

shopify kotisivut yritykselle

Shopify on rehellisesti verkkokauppa-alusta ja sen se tekee hyvin. Shopify tähtää helppokäyttöisyyteen poistamalla tekniset säädöt verkkokaupan ylläpidosta. Shopifyyn kannattaa ehdottomasti perehtyä, jos sinulla on yhtään isompi verkkokauppa suunnitteilla.

Perinteisen verkkosivun rakentaminen Shopifyllä vaatiikin vähän kikkailua. Tämäkin onnistuu, mutta useat yritykset pyörittävät jonkinlaista alustojen yhdistelmää.

Topit

Kotisivut Positive
Verkkokauppa-alustana erittäin toimiva
Kotisivut Positive
Hyvät liitäntämahdollisuudet

Flopit

Kotisivut Negative
Vaatii usein toisen alustan verkkosivuille
Kotisivut Negative
Aloittavalle kaupalle ehkä kallis

Kenelle sopii: Verkkokaupoille
Alustan kieli: englanti, suomi ja monia muita
Alustan hinta:
alk. 29€/kk
Työn hinta:
+10 000€
Linkit: Shopifyn omat sivut | Woolman Shopify-myyntisivu

Drupal

drupal kotisivut yritykselle

Drupal on kuin Wordpressin nörtimpi isoveli. Sekin perustuu avoimeen lähdekoodiin, mutta vaatii enemmän ohjelmisto-osaamista. Harva harrastelija päätyy enää Drupaliin, sillä WP ja muut tekevät monia asioita helpommaksi. Toisaalta osaava kehittäjä pystyy tekemään Drupalilla jokseenkin kehittyneitä verkkosovelluksia ja -kauppoja. Näin ollen sitä näkeekin kuntien ja julkishallintojen toteutuksissa.

Topit

Kotisivut Positive
Mahdollistaa monimutkaiset sovellukset
Kotisivut Positive
Sopii keskustelualustaksi

Flopit

Kotisivut Negative
Vaatii enemmän osaamista (eli kalliimpi hinta)
Kotisivut Negative
Osaajia harvassa

Kenelle sopii: Kunnalliset palvelut
Alustan kieli: englanti, suomi ja monia muita
Alustan hinta:
0€ (+palvelinkustannukset)
Työn hinta:
+10 000€
Linkit: Drupalin omat sivut | Drupal Suomi

Webflow

webflow kotisivut yritykselle

Webflow on minun valintani, joten varaudu suitsutukseen. Webflow on selainpohjainen sivunrakentaja, joka on suunniteltu webbisuunnittelijoille. Sivunrakentajaa kuvaavampi termi olisi kenties visuaalinen koodieditori. Osaava suunnittelija saa vapaat kädet toteuttaa visuaaliset unelmansa ja vieläpä ilman sen suurempaa teknistä säätöä. HTML- ja CSS-osaaminen auttaa toki huomattavasti ja opetteluvaihe on muita sivunrakennusalustoja pitempi. Palkintona on kuitenkin kauniit yksilölliset sivut ja pienet latausajat.

Sisällöntuotanto eli esim. blogin kirjoittaminen on tehty myös helpoksi. Webflow'ssa on kaksi puolta: Designeri ja Editori. Designer on tehty sivujen suurempaan muokkaamiseen. Editorista kuka tahansa vähänkin tietokonetta puhuva henkilö pystyy lisäämään artikkelin tai korjaamaan kirjoitusvirheen.

Topit

Kotisivut Positive
Mahdollistaa visuaalisen vapauden
Kotisivut Positive
Julkaistu koodi on laadukasta
Kotisivut Positive
Hyvät liitäntämahdollisuudet (Zapier)
Kotisivut Positive
Suunnittelija pystyy myös kehittämään sivuston
Kotisivut Positive
Sisällöntuottaminen ja korjaaminen erityisen helppoa
Kotisivut Positive
Ylläpito onnistuu itsestään

Flopit

Kotisivut Negative
Vaatii opettelua
Kotisivut Negative
Saattaa vaatia erillisiä sovelluksia kehittyneemmille toiminnoille (kommentit, asiakassivut, monikielisyys, ym.)
Kotisivut Negative
Ei toistaiseksi tue uuden sukupolven kuvaformaatteja
Kotisivut Negative
Verkkokauppaominaisuudessa on vielä puutteita

Kenelle sopii: Webbisuunnittelija & osaavat yrittäjät
Alustan kieli: englanti
Alustan hinta:
alk. 16€/kk
Työn hinta:
+4000€
Linkit: Webflow'n omat sivut | Webflow vs Wordpress - Meitsin blogi | Webflow-sivut

Squarespace

squarespace kotisivut yritykselle

Squarespace on saanut nostetta lukuisten vaikuttajien mainostaessa sitä. Eikä se ole pelkkää puhetta. Squarespace on selaimella toimiva sivunrakentaja, jota on hyvin helppo käyttää. Se ei pyri tekemään kaikkea, vaan se pyrkii tekemään ne olennaiset asiat hyvin. Squarespace toimii etenkin pienille yrityksille, jotka löytävät sen templaattivalikoimasta sopivan ulkoasun. Muutoin muokkaaminen on helppoa, mutta ajoittain hyvin rajattua. Rajoituksilla on myös hyvä puolensa, sillä ne estävät tehokkaasti ruman tai rikkinäisen sivun rakentamista.

Squarespace on erityisen hyvä vaihtoehto, jos sivut pitäisi saada pystyyn nopeasti, mutta kassassa ei ole tonneja laittaa projektiin. Valitse siis tyylikäs sapluuna ja tee sivut itse. Kun bisnekset kasvaa, voit miettiä tarvitsetko jotain suurempaa ja hienompaa.

Topit

Kotisivut Positive
Tyylikkäät sapluunat eli templatet
Kotisivut Positive
Nopea ja helppo pystytys
Kotisivut Positive
Moni asia on mietitty puolestasi
Kotisivut Positive
Ei vaadi koodausosaamista

Flopit

Kotisivut Negative
Olet rajoitettu sapluunoihin

Kenelle sopii: Pienille yrityksille, valokuvaajille, portfoliosivuja rakentaville...
Alustan kieli: englanti, ranska, saksa, portugali, espanja, italia
Alustan hinta:
alk. 11€/kk
Työn hinta:
+2000€
Linkit: Squarspacen omat sivut

WIX

wix kotisivut yritykselle

Wix tekee samaa kuin Squarespace, mutta pyrkii tarjoamaan enemmän vapautta. Tämä johtaa siihen, että käyttöliittymä on hitusen monimutkaisempi ja jotkin asiat ovat vain typerästi tehty.

Wix on sittemmin julkaissut myös kehittyneemmän sivunrakennustyökalun nimeltä Editor X. Kyseinen työkalu on suunnattu nettisivuyrittäjille. Itselläni ei ole kokemusta kyseisestä alustasta, mutta sen osoittaa vähintäänkin, että Wix pyrkiin olemaan kisassa mukana. Aika näyttää mihin Editor X kehittyy.

Topit

Kotisivut Positive
Laaja sapluunakirjasto
Kotisivut Positive
Ei vaadi koodausosaamista

Flopit

Kotisivut Negative
Sapluunoja ei voi muokata
Kotisivut Negative
Muokkausnäkymä on joskus takkuinen

Kenelle sopii: Niille, jotka eivät löydä sopivaa sapluunaa Squarespacesta
Alustan kieli: englanti, suomi ja monia muita
Alustan hinta:
alk. 8,5€/kk
Työn hinta:
+2000€
Linkit: Wixin omat sivut | Editor X

carrd kotisivut yritykselle

Carrd tekee yhden asian hyvin. Se keskittyy yhden sivun sivustoihin eli ns. one pagereihin. Jos siis tarpeesi ovat pienet ja haluaisit vain tietosi nettiin, tämä voi olla sinulle oiva vaihtoehto. Alustan hintakin on hyvin maltillinen.

Topit

Kotisivut Positive
Tekee yhden asian hyvin
Kotisivut Positive
Sisältää kaiken tarvittavan (tietyille henkilöille)

Flopit

Kotisivut Negative
Ei oikein kasvunvaraa
Kotisivut Negative
Rajatut visualliset mahdollisuudet

Kenelle sopii: Pienet firmat ja henkilöbrändit, jotka tarvitsevat vain yhden sivun
Alustan kieli: englanti
Alustan hinta:
alk. 19$/vuodessa
Työn hinta:
+2000€
Linkit: Carrdin omat sivut

Muita alustoja

Kotisivualustoja löytyy pilvin pimein. Ylempänä olivat ne, joista itse valitsisin. Tottakai aika kuluu ja jokin uusi alusta, voi ohittaa vanhat. Tässä on listaa muista alustoista:

Kotisivukone
Weebly
Webnode
Duda

Jimbo
Site123
Strikingly
GoDaddyn kotisivukone

5 mailin preppauskurssi nettisivun hankintaan

Meneekö nettisivuhommat yli hilseen? Tilaa selkokielinen preppauskurssi sähköpostiisi. Saat 5 mailia, etkä mitään muuta. Ei siis mitään myyntishittiä tai spämmiä.
Katso alle 2min video, jossa käyn mailien aiheet läpi.
🎉 Jes! Mahtavaa! Saat mailiisi pian ensimmäisen viestin! 🎉
Huupps... Jokin meni pieleen. Malttaisitko kokeilla uudestaan.

Kotisivun sisällöt (tekstit, kuvat & videot)

Sisällöillä tarkoitetaan tektejä, kuvia, videoita ja joskus vähän muutakin. Sisällöntuotanto eli esimerkiksi tekstien kirjoittaminen osoittautuu monesti kotisivuprojektin pullonkaulaksi. Tekstit jäävät helposti asiakkaan harteille ja näin ollen projektin eteneminen hidastuu. Sisällöt kannattaakin miettiä mahdollisimman valmiiksi jo suunnitteluvaiheessa. Voi myös olla, että sivuston kehittäjä ei suostu edes aloittamaan hommaansa ennen kuin sisällöt ovat valmiina.

Kuka kirjoittaa tekstit?

Jonkun täytyy kirjoittaa jokaisen sivun tekstit. Haasteena on se, että asiakkaana sinulla ei ole aikaa, mutta ei liikaa rahaakaan. Usein pääset siis etsimään sitä kuuluisaa aikaa jostakin. Toinen vaihtoehto on sisällöntuotannon ammattilaisen käyttäminen. Yleensä he ovat vahvasti mukana kotisivuprojektissa tai tekevät vain pienen osan suuremmasta tekstimassasta. Sisällön kirjoittaminen vaatii tietenkin aiheeseen perehtymistä ja haastattelua. Jos joudut itse etsimään ja perehdyttämään tekstinikkarin, pidä huoli että hän tietää, mihin tarkoitukseen teksti on tulossa. Myyntisivun tekstit eroavat suuresti esimerkiksi blogiartikkelista, jonka tavoitteena on pohtia tiettyä aihetta syvällisesti.

Jos kuitenkin päädyt kirjoittamaan tekstit itse, varaa reilusti aikaa niiden miettimiseen. Alla on kirjoittajan kevyt muistilista ja kaksi esimerkkilausetta, joissa on sama sisältö.

  • Pidä mielessä kenelle kirjoitat.
  • Vältä useamman kuin kahden virkkeen lauseita.
  • Mieti, mikä asia kuuluu lauseen ja kappaleen ensimmäiseksi.
  • Älä jaarittele.
  • Älä käytä turhan heinoja sanoja tai selitä ne.
  • Pyydä joku lukemaan tekstisi ja antamaan siitä palautetta.
Jos haluat kotisivustollesi lisää liikennettä, on siihen oiva keino tavoitella korkeampia sijoituksia Googlen hakukonepalvelussa. Teknistä verkkosivun säätöä ja sisällön kautta tapahtuvaa käyttäjäkohtaista virittämistä kutsutaan hakukoneoptimoinniksi.
Hakukoneoptimointi on verkkosivun sisällön ja tekniikan säätöä. Sen tavoitteena on sijoittua korkealle Googlessa ja ohjata siten lisää liikennettä sivuillesi.

Mistä hommataan kuvat?

Ammattimaiset valokuvat nostavat kotisivusi uudelle tasolle. Kuvaajan palkkaaminen ei kuitenkaan ole aina mahdollista. Hitusen jo elämää nähneillä yrityksillä on usein oma kuvapankki, johon he tai heidän kuvaajansa lisäävät kuvia. Tällaista kuvapankkia kannattaa alkaa kasaamaan, jos sellaista ei vielä ole. Kun palkkaat valokuvaajan, voit pyytää myös häneltä kuvapankin kasaamista. Moni kuvaaja ottaa ison kasan kuvia, mutta laskuttaa vain käytettävistä kuvista.

Mikäli kuvauksen budjetti on pyöreä nolla, sinulla on kaksi vaihtoehtoa. Voit kuvata ne itse tai käyttää ilmaisten kuvapankkien kuvia. Jos kamera pysyy kädessä, niin rohkeasti vain kuvaamaan. Henkilökuvatkin onnistuvat vaikka kännykällä, kunhan huolehdit valaistuksesta. Toki ei niistä ihan yhtä hienoja tule, kuin ammattilaisen ottamat.

Kuvapankkien kuvat ovat usein geneerisiä ja niitä käytetään paljon. Jos et toimita kotisivusi tekijälle kuvastoa, hän todennäköisesti kaivaa kuvia juurikin näistä kuvapankeista. Kuten lähes kaikissa asioissa, tämänkin voi tehdä hyvin tai huonosti. Koita siis etsiä kuvia, jotka oikeasti istuvat yrityksesi ilmeeseen ja aiheeseen. Alla on muutamia ilmaisia kuvapankkeja ja esimerkki geneerisestä sekä hitusen tuunatusta kuvapankkikuvasta.

huono kuvapankkikuva kotisivullehyvä kuvapankkikuva kotisivulle

Videokin olisi kiva...

Videolla pystyt selittämään paljon tietoa nopeasti ja saat samalla kasvosi näkyviin. Moni surffailija on myös varsin laiska lukemaan suurta tekstimassaa, joten video on usein enemmän kuin paikallaan. Videon tekeminen onkin sitten aivan oma projektinsa. Laadukas video maksaa aikaa ja rahaa. Lyhyenkin mainosvideon hinta pomppaa jopa freelancereilla nopeasti yli tuhannen euron.

Taas edessä on kaksi vaihtoehtoa: tee-se-itse tai osta ulkopuolelta. Jos kamera pysyy yhtään kädessä, niin videokuvaamista kannattaa alkaa harrastamaan. Se taito on nimittäin kovaa valuuttaa. Yksi video ei riitä, vaan tulevaisuudessa haluat tehdä niitä lisää. Tässä helpottaa se, että pystyt helposti tekemään niitä itse. Myöhemmin voit myös ulkoistaa ammattilaiselle ne näyttävät keulakuvavideot. Parhaassa tapauksessa, olet omilla testeilläsi perustellut videon tarpeen ja tajuat enemmän sen tekemiseen liittyvistä haasteista.

Kuka johtaa projektia ja
missä se sijaitsee?

Edellisessä kappaleessa ehkä huomasit, kuinka projektiin tulee nopeasti useita eri toimijoita. Pienimmillään projektissa on asiakas ja toimittaja (ellei asiakas tee itse sivujansa). Tiimi tietenkin kasvaa, kun kyseessä on isompi projekti. Nopeasti syntyy myös tarve projektin hallinnalle. Suunnitelmia ja keskusteluja lentelee edes takaisin ja jonkun pitää hallita pakkaa.

Kokeneet toimittajat tietävät tämän tarpeen ja heillä on valmiiksi nimetty vastuuhenkilö. Projektin koosta riippu, onko tämän henkilön vastuulla muutakin kuin projektin ja viestinnän hallinta. Freelancerit toimivat tietenkin kaikissa rooleissa ja näin hoitavat myös tuota hallintoa. Joka tapauksessa projektipäällikkö on se henkilö, jolle sinä voit soittaa.

Yksi malli projektin hallintaan

Projektin vaiheet ovat kuvattu aiemmassa luvussa, mutta jatkuva viestintä kaipaa oman mallinsa. IT-alalla on totuttu käyttämään erilaisia sprinttejä projektien selkärankana. Sprintillä tarkoitetaan esimerkiksi viikon mittaista työjaksoa, jossa projektia tehdään mahdollisimman pitkälle. Näitä malleja on kuvattu lukuisissa teoksissa, enkä syvenny niihin enempää. Seuraavassa on yksi simppeli malli, joko ohjaa projektia.

  1. Projektin aloitus (tavoitteet, käytännöt, aikataulu)
  2. Ensimmäinen sprintti (esim. 1vk)
  3. Sprintin arviointitapaaminen (samalla suunnitellaan seuraava sprintti)
  4. Seuraava sprintti
  5. Seuraava tapaaminen
  6. ....
  7. Projektin päättäminen


Yksinkertaistettuna ensin tehdään viikon verran duunia, jonka jälkeen eteneminen tarkistetaan. Samassa tapaamisessa katsotaan, ollaanko aikataulussa ja mitä seuraavassa sprintissä tehdään.

Sprinttien lisäksi viestinnällä pitää olla oma sovittu mallinsa. Jotta sivun tekijä pystyisi keksittymään työhönsä, hänellä tulee olla tehtävälista ja kanava kysymyksille. Yhteinen tehtävälista on oivallinen ratkaisu myös tähän projektiin. Asiakas voi jopa suoraan lisätä sinne tehtäviä ja tekijät voivat pyytää sen kautta palautetta. Mikäli yksittäisen sprintin tehtävälista tyhjenee, voi hommaa jatkaa seuraavan sprintin tehtävistä. Keskustelua vaativat asiat voi jättää tapaamiseen tai hoitaa siihen sovitulla chat-palvelulla.

Srintti 1

Srintti 2

Srintti 3

Maali

Työkaluja kotisivuprojektin hallintaan

Tiimillä kannattaa olla nimetty paikka, jossa viestintää käydään. Sähköposti ei ole hyvä vaihtoehto tähän tehtävään. Mainostoimistoilla ja pienemmilläkin toimijoilla on usein alusta jo valittu, joten asiakkaana sinun ei tarvitse vaivata päätäsi sillä. Alla on kuitenkin ominaisuuksia, jotka näistä työkaluista olisi hyvä löytää. Ja vielä alempana on sitten niitä työkaluja. Voi olla, että lopulta projektissa käytetään useampaa työkalua eri tarkoituksissa.

Ominaisuuksia

  • Tehtävälista
  • Keskustelualue
  • Pikaviestit
  • Tiedostojen jako

Työkaluja

Tarjouspyynnön tekeminen ja toimittajan valinta

Kuten ehkä oletkin jo huomannut, kotisivujen rakentaminen on varsin suuri soppa. Näin ollen myös tyhjentävän tarjouspyynnön tekeminen on haastavaa. Vaikka kuinka käyttäisit aikaa hyvän tarjouspyynnön tekemiseen, joudut todennäköisesti vastaamaan toimittajan tarkentaviin kysymyksiin. Toimittaja pyrkii miettimään, että mitä oikeasti tarvitset. Nopeasti heitetty hinta on usein summittainen arvio tai perustuu johonkin pakettiratkaisuun.

Mitä oikeasti tarvitset?

Sinun ei tarvitse suoraan vastata otsikon kysymykseen. Asiakkaana sinun tulee antaa toimittajalle eväät vastata siihen. Taustoita siis tarjouspyyntöäsi vastaamalla seuraaviin kysymyksiin.

  • Mitä yrityksesi tekee?
  • Mitä tuotteita tai palveluita yritykselläsi on (luettele kaikki, jos niitä on alle 30)?
  • Miten teet markkinointia?
  • Miten erotut kilpailijoistasi?
  • Keitä ovat asiakkaasi?
  • Mitä asiakkaan tulee tehdä, että hän saa tuotteesi (esim. ajanvaraus tai yhteydenotto)?
  • Onko yrityksessä henkilöitä, jotka voivat tuottaa sisältöä (tekstit, kuvat & videot)?

Kuinka monta sivua tarvitset?

Moni kotisivuja tekevä yritys paketoi palvelunsa sivu määrän mukaan. Tätä voit miettiä etukäteen, mutta ole valmis joustoon. Seuraavassa on lista yleisistä sivuista, jonka avulla pääsee alkuun laskuissa. Huomaa, että jo neljällä palvelulla sivujen määräksi tulee kymmenen.

  • Etusivu
  • Palvelusivu jokaiselle palvelulle
  • Blogin etusivu
  • About (yrityksen esittely)
  • Tiimi (työntekijöiden esittelyt)
  • Ota Yhteyttä -sivu

Ja sitten vielä vähän lisää tälläisiä tylsiä sivuja, joita ei aina lueta laskuihin.

  • Rekisteriseloste
  • Evästepolitiikka
  • Laskutustiedot
  • 404-sivu

Mitä ominaisuuksia tarvitset?

Pelkkä sivumäärä ei kerro koko tarinaa. Yhdellä sivulla voi olla ominaisuuksia, jotka vaativat enemmän työstöä kuin muut sivut yhteensä. Yleensä perusominaisuuksiin kuuluvat yleiset kuvagalleriat ja yhteydenottokaavakkeet. Jos haluat jotain jännempää, voi olla että joudut maksamaan siitä erikseen. Mieti siis kaipaatko jotain tällaisia ominaisuuksia ja muista mainita ne tarjouspyynnössä. Seuraavassa on lista poikkeavista ominaisuuksista.

  • Verkkokauppa
  • Monivaiheinen kysely
  • Sisäänkirjautuminen kävijöille
  • Monikieliset sivut
  • Ponnahdusikkunat

Mitä voit tehdä itse tai sinulla on jo?

Mainostoimistot ovat innoissaan, jos he saavat tehdä kaiken. Yleensä osa asioista on hyvä tehdä talon sisällä, jos vain osaamista ja aikaa riittää. Tällaisia asioita ovat esimerkiksi sisällöntuotanto, josta olikin jo puhetta. Tietenkin ammattilainen tekee hyvää jälkeä myös näissä asioissa, mutta budjetti kasvaa kohisten.

Kysy toimittajalta, miten saat itse tehtyä laadukasta tekstiä sivuillesi. Hän varmasti antaa kasan neuvoja ja ohjaa oikeiden resurssien äärelle. Pienellä perehtymisellä löydät varmasti tason, joka on tarpeeksi hyvä. Kun hommat taas kasvavat, voit tehdä katsauksen sivustoosi ja sen sisältöön.

Kenelle lähetät tarjouspyynnön?

Voit lähettää saman tarjouspyynnön monelle toimistolle ja freelancerille. Tarjousvaiheessa mikään ei vielä pitäisi mennä pieleen. Voit kuitenkin hitusen helpottaa valintaasi suodattamalla joitain tarjoajia pois.

Paikallinen toimittaja on mukava valinta, sillä voitte nähdä kasvotusten. Kyseessä on pitkä prosessi, jossa pitää käydä monia asioita läpi. Paikallinen toimija ei ole mikään ehdottomuus. Jos olet avoin etätapaamisille, voit valita suuremmasta joukosta. Toinen hyvä filtteri ovat suositukset. Jos toimittajalla ei ole yhtään merkkiä tyytyväisestä asiakkaasta, niin ohita se.

Mainostoimistot ovat hyvä ja varma valinta monella mittarilla. Vaikka sivustoa rakentaisi nuorempi tyyppi, niin projektia varmasti valvoo osaava heppu. Lisäksi saat samalta luukulta monipuolisesti sisältöjä, mainontaa ja ties mitä. Huonona puolena onkin tietenkin se hinta, joka nousee pikaisesti taivaisiin. Saatat myös olla pieni asiakas isossa meressä ja isommat vonkaleet ajavat sinusta ohi webbivelhon tehtävälistalla.

Sen oikean freelancerin löytäminen saattaa olla todellinen lottovoitto.

Entäs ne freelancerit? Friikku on riski siinä mielessä, että heidän joukossaan on monenlaista tekijää. Toisaalta oikea friikku saattaa olla todellinen lottovoitto. Yleensä friikut ovat tehneet näitä hommia niissä mainostoimistoissa ja siirtyneet sieltä itsenäisiksi toimijoiksi. Friikkujen kohdalla kannattaa siis varmistaa, että heillä on useampi projekti takanansa ja he uskaltavat näyttää oman pärstänsä. Tällöin voit hyvinkin löytää parhaan hintalaatusuhteen.

Niin ja minulle voit tietenkin laittaa tarjouspyynnön täältä.

Lisäkysymyksiä toimittajalle

Tässä vielä muutama kysymys, joka kannattaa kysyä ennen sopimuksen allekirjoittamista. Kokeneelle tekijälle nämä ovat varsin helppoja vastattavia. Jos saat vastaukseksi epämääräistä mutinaa tai kiertelyä, niin harkitse vielä hetkinen.

  • Kuka on projektipäällikkö?
  • Mitä verkkosivualustaa he käyttävät?
  • Miten ja missä kanavassa viestintä hoidetaan?
  • Kuinka kauan sivuston tekeminen arviolta kestää, jos sisällöt ja suunnitelmat tulevat ajallaan?
  • Mikä on heidän mielestään kotisivun pääasiallinen tehtävä? (Oikea vastaus on tuotteen tai palvelun myynti.)
  • Mitä hakukoneoptimointi (tai jokin muu ominaisuus, jota et ymmärrä) pitää sisällään tämän projektin kohdalla?
  • Miten he näkevät sinun asiakkaasi ja heidän tarpeensa?
  • Onko toimittajalla jonkinlaista tyytyväisyystakuuta?
  • Onko työtunneilla jotain kattoa ja mitä lisätyö maksaa sen jälkeen?
  • Voitko halutessasi itse päivittää sivujasi?

Ken on heistä kaikkein kaunein?

Hintaa käsitellään seuraavassa luvussa. Oletetaan siis nyt, että sinulla on kasa sopivan hintaluokan tarjouksia ja edellisen kappaleen kysymyksiin vastattiin onnistuneesti.

Nyt kyse on oikeastaan fiiliksestä. Jos tarjouksessa oli jokin sinulle tärkeä ominaisuus, jonka joku toimittajista sanoi onnistuvan helposti, ohjaa se sinua heidän puoleensa. Tarjousten sisällön ollessa samat, voit miettiä kenen kanssa haluat tehdä töitä seuraavan kuukauden tai kaksi. Kysy itseltäsi siis seuraavat kysymykset:

  • Kuunteleeko toimittaja sinua ja mielipiteitäsi?
  • Puhuuko toimittaja ymmärrettävällä kielellä?
  • Jaksaisitko istua heidän kanssaan yli kahden tunnin palaverissa?
  • Ottavatko he muutosehdotukset avoimesti vastaan?

Mitä kotisivut yritykselle maksavat?

Tarjontaa löytyy. Epätoivoinen opiskelija saattaa tehdä sivut jopa ilmaiseksi omaa portfoliota varten. Todellisten yritysten tarjouksia olen nähnyt 200 eurosta aina kymmeniin tuhansiin. Hauskaa tässä on se, että kotisivujen kohdalla hinta ei kerro suoranaisesti laadusta ja laadunkin määritelmiä on erilaisia. Yleensä kaikki ymmärtävät, että hyvien sivujen tarkoitus on myydä. Mutta sivujen myyvyyteen vaikuttaa moni asia.

Yrityksen kotisivut voivat maksaa mitä vain satasesta kymmeniin tuhansiin euroihin.

Hinta koostuu monesta osasta

Kotisivujen hinta muodostuu monesta osasta, vaikka pakettihinta on yleensä se mitä mainostetaan. Asiakkaana olet tietenkin aina maksajan roolissa. Sivuston hinta ei koostu pelkästä nörtteilyn hinnasta. Sivut tarvitsevat domainin ja webbihotellin asuinpaikakseen. Lisäksi yritykset käyttävät usein erilaisia lisäosia tai sovelluksia, jotka helpottavat heidän työtään. Nämä lisäosat ostetaan yleensä sivukohtaisesti eli kahdelle eri sivulle tarvitset kaksi lisenssiä.

Alustat ja lisäosat

Kotisivualustat eroavat myös hinnoiltaan. Esimerkiksi Wordpress on lähtökohtaisesti ilmainen, mutta vaatii usein muutaman maksullisen lisäosan, jotta ylläpitäjä voi nukkua yönsä rauhassa. Toisaalta Webflow'n ensimmäinen järkevä paketti maksaa 16$ kuukaudessa, eikä tarvitse lisäosia. Asiakkaana pääset maksamaan joko alustasta tai lisäosista.

Kirjoitin aiheesta pidemmän pätkän blogiin. Siinä verrataan Wordpress-sivun todellista hintaa Webflow'hun ja muihin maksullisiin alustoihin.

Työn hinta

Työn hinta muodostuu työhön käytettävästä ajasta. Tämä on siis se nörtteilyaika, joka kuluu sivun suunnitteluun, pystyttämiseen ja julkaisuun. Yleensä mainostoimistot tähtäävät 80-100€ tuntilaskutukseen ennen alveja. Samaan tähtäävät kokeneet freelancerit. Karkeasti laskettuna 1000 euron sivut pitäisi siis syntyä kymmenessä tunnissa eli alle kahdessa työpäivässä. Se on varsin mahdoton tehtävä.

Mainostoimistot eivät tykkää esitellä tuntihintoja, koska he pyrkivät arvon mukaiseen hinnoitteluun. Toisin sanoen, jos palvelu hyödyttää sinua huomattavasti näkyy se myös hintalapussa. Jos lasku tulisi pelkästään tuntien mukaan, saisi tehoton webbivelho paremman liksan kuin osaava ja nopea tekijä. Näin ollen asiakkaana sinun ei kannata fiksautua tuntihintoihin.

Työn hinta on se palikka, jolla freelancerit pystyvät pelaamaan. Friikkun ei tarvitse maksaa suurista toimitiloista, firman pikkujouluista tai johtajien loikoilusta. Näin ollen he pystyvät elämään herroiksi paljon pienemmälläkin tuntilaskutuksella.

Mitä saa x eurolla?

Tee itse ja säästä. Saat mitä ansaitset.

Yhä useampi päättää tehdä sivut itse. Se voi olla myös hyvä vaihtoehto. Pienet yritykset pääsevät pitkälle omatekoisilla sivuilla. Silloin tietenkin hinnaksi tulee oma aika ja mikäänhän ei ole halvempaa kuin yrittäjän aika.

Edessäsi on paljon kikkailua ja säätöä, jos tavoitteenasi on tehdä sivut täysin ilmaiseksi. Tarvitset domainin ja palvelintilaa, jotta saat edes suht vakuuttavan näköiset sivut pystyyn. Vaikka tekisit sivut itse, kannattaa varautua maksamaan muutama satanen vuodessa verkkosivualustaan ja muihin liitännäisiin.

Joillain satasilla saat yhden sivun sivuston sieltä tai täältä. Köyhältä opiskelijalta saatat saada jopa kokonaisen sivuston, mutta en toivoisi sellaista projektia kenellekään.

On myös olemassa ns. WP-tehtaita, jotka tuottavat geneerisiä Wordpress-sivuja liukuhihnalta. Ne näyttävät mainostoimistoilta, mutta yleensä takana on jokin isompi lehtitalo tai muu firma. Jos saat hyvän sivuston tähän hintaan, tekijä ei ole saanut tarpeeksi palkkiota. Voi myös olla, että yritys koittaa saada sinut jatkuvaan kumppanuuteen tekemällä aluksi tappiota.

Kokeneemmalta freelancerilta tai butik-verkkosivupajalta saat vasta yhden sivun suunnitelman. Voi myös olla, että he eivät edes ota vastaan näin pientä projektia.

Tällä portaalla miettisin edelleen vakavasti sivujen tekemistä itse. Esimerkiksi Squarespacella saat sivut pystyyn helposti. Kun homma kasvaa, voit päivittää sivustoasi haluamallasi tavalla.

Tonnilla saatat saada jo kokonaisen sivuston Freelancerilta. Jos löydät hyvän tekijän, olet lähellä parasta hinta-laatu-suhdetta. Itse esimerkiksi teen noin kymmenen sivun sivuston suunnittelun ja kehityksen reilulla kolmella tonnilla.

Kahden tai kolmen tonnin kieppeillä myös mainostoimistot heräävät. Sieltä saatat saada suunnitelman tai todella pienen sivuston.

Moni WP-tekijä sanoisi tuon 3k alarajaksi, jolla voisi jo jotain tehdä. Kolmesta tontusta alkaen mainonstoimistotkin lähtevät mielellään peliin mukaan. Kevyt verkkokauppakin saattaa onnistua ennen tuota 10k rajaa.

Tähän haarukkaan tippuu paljon palveluita ja toimijoita. Saatat saada esimerkiksi yritysilmeen samaan pakettiin. Usein ulkopuolinen kuulee hinnan, mutta ei tiedä paketin sisältöä. Voi olla, että pienikin sivusto maksaa paljon, jos projekti on sisältänyt suuren strategiatyön.

Moni isompi verkkakauppa ylittää 10k rajan. Saman tekevät kustomoidut verkkosovellukset ja ominaisuuksiltaan rikkaat sivut. Jos esimerkiksi suunnittelet sisällöntuotannon ulkoistamista ja kieliversioita englanniksi ja ruotsiksi, saattaa tämä maaginen raja rikkoutua.

Mainostoimistoille tällainen budjetti tarkoittaa sitä, että he voivat huoletta suunnitella ja testailla kaikenlaista. Tässä hintaluokassa olet tietenkin se iso asiakas. Toivon mukaan et enää jää muiden asiakkaiden jalkoihin.

Ylläpito

Eri alustat kaipaavat myös erilaista ylläpitoa. Esimerkiksi Wordpress-sivujen järjestelmää ja lisäosia täytyy käydä säännöllisesti päivittämässä, vaikka mitään muutoksia ei tehtäisikään. Jotkin järjestelmät (esim. Webflow) tekevät päivityksen täysin taustalla, siten että sinun ei tarvitse tehdä mitään. Wordpress onkin iso syy siihen, että lähes kaikki nettisivujen tekijät tarjoavat myös ylläpitopalvelua. Yleensä näiden hinta on jotain kympin ja satasen välillä kuukaudessa.

Lisäpalvelut

Niin surullista kuin se onkin, hienot ja kalliit sivut ovat aivan turhat, jos siellä ei ole kävijöitä. Näin ollen moni toimija tarjoaa lisäpalveluita, joilla sivustolle ohjataan liikennettä.

Hakukoneoptimointi eli SEO

On totta, että sivustoa rakennettaessa hakukoneet kannattaa ottaa erityisesti huomioon. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan lopu sivun julkaisemiseen. Moni toimija tarjoaa erilaisia hakusanatutkimuksia tai SEO-strategioita, joiden tarkoitus on löytää oikeat hakutermit yrityksellesi ja tietenkin näkyä niitä haettaessa. Tämä on jatkuvaa viilausta sekä sivuston sisällä, että sen ulkopuolella. Monilla aloilla tämän on täysin perusteltu sijoituskohde, sillä noin kolmannes Google-haun klikeistä menee ensimmäiselle hakutulokselle.

  • Kevyt hakusanatutkimus - 500€
  • SEO-strategia - 1000-5000€ (riippuu laajuudesta)
  • Tekninen SEO - 1000€/kk tai 100€/h

Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi

Samaan tapaan kuin SEO myös sisällöntuotanto jatkuu julkaisun jälkeen. Sisältömarkkinoinnilla on karkeasti jaettuna kaksi tavoitetta. Tuoda ihmisiä sivuille hakukoneiden ja somen kautta sekä auttaa potentiaalisia asiakkaita heidän ongelmiensa kanssa. Kun autat asiakkaitasi, he todennäköisesti myös luottavat sinuun ja näin ollen ovat lähempänä ostoa.

Yleinen ostettu sisältö on blogiartikkeli. Mainostoimiston sisällöntuottaja soittaa sinulle ja haastattelee tietystä aiheesta. Sitten hän kirjoittaa siitä tekstin ja julkaisee sen sinun kotisivuillasi. Yhden artikkelin hinta riippuu sen pituudesta ja sopimuskaudesta. Yleensä yhden noin 300 sanaa pitkän artikkelin saa joillain satasilla ja kokeneet tekijät pistävä tietenkin isomman laskun tulemaan.

  • Sisältöstartegia - 3000 - 30 000€
  • Blogikirjoitus - 300 - 1500€
  • Muutaman minuutin video - 500 - 15 000€

Google Ads -mainonta

Siinä missä hakukoneoptimointi ottaa aikansa, Googlen mainospaikolle pääsee välittömästi. Googlen hauissa näkyvät mainokset ovat erittäin suosittuja, koska ne voi kohdentaa helposti käyttäjän tarpeen mukaan. Oman jännittävän lisän tähän peliin tuo huutokauppa, jonka perusteella noita mainoksia näytetään. Mainoksen näyttäminen suositussa haussa kuten "kotisivut yritykselle" maksaa enemmän kuin esimerkiksi haulla "verkkosivut freelancer inari".

Facebook-mainonta

Facebookin mainoalustan kautta pystyt tekemään mainoksia FB:n lisäksi Instagramiin. Tavoite on sama kuin Googlen mainoksilla, eli ihmisten ohjaaminen verkkosivuillesi. Erona on se, että FB-mainokset keskeyttävät käyttäjän somehetken, kun Googlen mainokset tarjoavat käyttäjän haun mukaisia mainoksia. Näin ollen FB-mainokset ovat erityisen hyviä tuotteille, joita asiakkaat eivät osaa hakea.

5 mailin preppauskurssi nettisivun hankintaan

Meneekö nettisivuhommat yli hilseen? Tilaa selkokielinen preppauskurssi sähköpostiisi. Saat 5 mailia, etkä mitään muuta. Ei siis mitään myyntishittiä tai spämmiä.
Katso alle 2min video, jossa käyn mailien aiheet läpi.
🎉 Jes! Mahtavaa! Saat mailiisi pian ensimmäisen viestin! 🎉
Huupps... Jokin meni pieleen. Malttaisitko kokeilla uudestaan.

Kotisivujen edistyneet ominaisuudet

Voi olla että kaipaan nettisivuiltasi jotain enemmän. Tämä tietenki näkyy sivuprojektin hintalapussa. Seuraavat ominaisuudet ovat edistyksellisiä, mutta sen verran yleisiä, että niihin löytyy valmiita ratkaisuja. Voi kuitenkin olla, että tarvitset räätälöidyn verkkosovelluksen, joka onkin sitten täysin eri kastissa.

Verkkokaupat

Pitkälti kaikki verkkosivualustat pitävät sisällään jonkinlaisen verkkokauppaominaisuuden. Yleensä verkkokaupasta tietenkin saa maksaa enemmän sekä rakennus- että ylläpitovaiheessa. Sivuprojektia suunnitellessasi voit varmistaa että ominaisuus löytyy alustasta, vaikka se ei olisikaan heti ajankohtainen. Jos sivut on jo pystyssä, niin ei hätää sittenkään. Verkkokaupan saa pystyyn myös sivujen rinnalle esimerkiksi Shopify-alustalla.

Verkkokaupan pystyttäminen muistuttaa nettisivuprojektia. Se on kuitenkin huomattavasti monimutkaisempi ja kalliimpi. Voit valmistautua isoon hintapalluun, jos ulkoistat koko projektin. Pienen kaupan kohdalla kannattaa suorittaa jonkinlainen testi ns. tee-se-itse-alustalla. Holvin kaupalla pääsee pikaisesti alkuun ja jos kauppa käy, niin sitten voi taas investoida isommin.

Pientä verkkokauppaa suunniteltaessa kannattaa suorittaa jonkinlainen testi ns. tee-se-itse-alustalla. Jos kauppa käy, niin sitten voi taas investoida isommin.

Shopify on kerännyt paljon suosiota viime aikoina. Se ei ole halvin alusta, mutta sen selkeys ja helppokäyttöisyys maksavat itsensä pikaisesti takaisin. Ehdoton plussa verrattuna moneen sivunrakentajasoftaan on tuki suomalaisille verkkopankeille maksutavoissa. Shopify on suunniteltu nimen omaan verkkokauppa-alustaksi. Tämä tarkoittaa sitä, että normaalin sivuston rakentaminen Shopifylla vaatii kikkailua.

Woocommerce on Wordpressille kehitetty verkkokauppa alusta. WP:n tapaan se on periaatteessa ilmainen, mutta arjen helpottamiseksi tarvitset todennäköisesti maksullisia lisäosia. Woocommerse pelaa hyvin WP:n kanssa, mutta se ei ole yhtä käyttäjäystävällinen kuin Shopify. Toisaalta pääset käsiksi useampiin ominaisuuksiin etenkin, jos puhut Woocommercen kieltä.

Holvi on pienyrityksille suunnattu palvelu, joka pitää sisällään monta ominaisuutta. Tähän listalle se pääsee, koska sen avulla saat tehtyä myös pienimuotoisen verkkokaupan. Holvin kauppa ei asu samassa osoitteessa (domainilla) kuin sivusi, mutta pääset alkuun hyvin pienillä kustannuksilla. Näin pääset testaamaan menekkiä käytännössä riskittä.

Näiden lisäksi maailmalla on monia verkkokauppa-alustoja kuten BigCommerce, Magento ja Prestashop. Toisaalta Squarespace, Webflow ja Wix mahdollistavat myös verkkokaupan pystyttämisen ja usein ihan ilman koodaamista.

Verkkokurssit

Verkkokurssit ovat in hip ja pop. Samoin kuin verkkokaupat, ne vaativat edistyneitä ominaisuuksia. Tarvitset minimissään kirjautumisominaisuuden ja maksumuurin. Lisäksi käyttäjäkohtainen eteneminen ja sertifikaatit auttavat käyttökokemusta. Luonnollisestä tässäkin tilanteessa on helppo ja vaikea tapa päästä tavoitteeseen.

Jos Wordpress on valintasi, vastaus piilee taas lisäosissa. Alustat kuten LearnDash ja LifterLMS mahdollistavat kurssin hallinnan suoraan WP:n hallintapaneelista. Tämä on sinänsä hyvä juttu, mutta jos sivusi kaatuu, niin samalla kaatuu myös verkkokurssisi. Kyseiset lisäosat ovat pitkälti maksullisia.

Toinen vaihtoehto on käyttää ulkopuolista palvelua kuten Teachable tai kotimainen Campwire. Ne mahdollistavat kurssin ylläpitämisen sivustosi ulkopuolella. Koska nämä sovellukset on suunniteltu verkkokursseja varten säästyt myös monenlaiselta säädöltä ja saat käyttöösi lukuisia hyviä ominaisuuksia.

Keskustelualustat ja jäsensivustot

Kommenttien jättäminen on jokseenkin tavallinen ominaisuus, mutta sekään ei ole täysin itsestään selvää. Wordressissä on sisäänrakennettu kommenttialusta, mutta moni ohittaa sen ja asentaa jonkin edistyneemmän järjestelmän sen tilalle. Varsinaisen foorumin ylläpito onkin kokonaan toinen juttu. WP:lle on lukuisia lisäosia myös tähän tarkoitukseen (esim. bbPress). Ulkoisiakin palveluita löytyy kuten Discourse, mutta niissä hinnat nousevat nopeasti.

Jäsensivustot ajavat hitusen samankaltaista tavoitetta kuin keskustelupalstat. Jäsensivuston tarkoitus on yleensä tarjota sisään kirjautumisen takana olevaa sisältöä. Edellä esitellyt verkkokurssit ovat hyvä esimerkki näistä. Memberstack on yksi alusta, joka mahdollistaa sisäänkirjautumisen ja toistuvat maksut. Sen avulla voit rakentaa monenlaisia systeemejä. Memberstack toimii myös pitkälti kaikkien verkkosivualustojen kanssa.

Räätälöidyt verkkosovellukset

Silloin tällöin tulee vastaan tarjouspyyntö, jota ei kannata lähteä ratkaisemaan perusverkkosivualustoilla. Alla on muutama esimerkki tällaisista kuvauksista:

  • Kilpailutussivusto kuten autojerry, mutta toiselle toimialalle...
  • Hakemisto, jossa kartan avulla voi tutkia ja selailla asioita...
  • Hakemisto, joka yhdistää tietoa monesta eri ulkopuolisesta lähteestä...
  • Jäsensivusto, joka sisältää paljon muuta käyttäjäkohtaista muokattavaa tietoa...

Jotkin näistäkin esimerkeistä ovat toteutettavissa wordpressillä ja muilla alustoilla. Usein räätälöity sovellus on parempi vaihtoehto, sillä vältyt ns. purkkaratkaisuilta.

Kannattaako säästää rahaa vai aikaa, jos osaamista löytyy?

Jos olet saanut sivut onnistuneesti pystyyn, saatat jo unelmoida esimerkiksi verkkokaupan pystyttämisestä. Ehdottomasti kannustan kokeilemaan, sillä itse tehdessä oppii paljon. Yllättävän usein eteen tulee kuitenkin valinta, että säästätkö hitusen rahaa vai hermoja. Esimerkiksi verkkokaupan kohdalla voit säätää Woocommercen pystyyn hyvin pienillä kuluilla. Maksullisen Shopify-kaupan pystyttämiseen ja ylläpitoon kuluisi kuitenkin vähemmän aikaa ja ärräpäitä.

Mitä sitten käy, jos saatkin yht'äkkiä tuhansia asiakkaita? Jos tarkoituksesi on kasvattaa yritystäsi, et halua jumittua webmasterin rooliin. Usein pieni sijoitus helpottaa huomattavasti sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa.

Julkaisun jälkeen

Kävijäseuranta

Kävijälukuihin ei kannata fiksautua etenkään firman ollessa nuori. Parempaa ajankäyttöä on esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden myynti.

Toiminnan vakiintuessa kävijäseuranta on hyvä työkalu asiakkaan matkan optimoimiseen. Näet sieltä esimerkiksi, mistä ihmiset saapuvat sivuillesi. Voit tarkistaa, poistuvatko he joltain sivulta epäilyttävän usein. Näiden tietojen avulla voit muokata sivujasi, mutta myös tehdä valistuneempia päätöksi. Alla on muutama sivuston analytiikkaan liittyvä kysymys, joka havainnollistaa tätä lisää.

  • Millä palvelusivulla käydään eniten?
  • Missä blogiartikkelissa vieraillaan eniten?
  • Kuinka suuri osa sivuston kävijöistä käy katsomassa työntekijöitä?
  • Kuinka moni saapuu sivustolle Instagramista?
  • Millä sivulla tehdään yhteydenotto?

Jos sivustollesi on asennettu Google Analytics, voit ihan itse käydä selailemassa näitä tietoja. Analytics saattaa tuntua aluksi vaikeaselkoiselta, mutta sen opettelu kannattaa. Moni yritys varmasti tarjoaa myös raportointipalveluja, mutta pienellä harjoittelulla löydät nuo luvut myös itse. Lisäksi saatat saada pienet nörttikiksit, kun pääset selvittämään erilaisia oletuksia ja niiden todenperäisyyttä datan perusteella.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnista onkin jo ollut puhetta. Siihen liittyy vahvasti sivuston tekninen viilaus ja sisällöntuotanto. Jos olet kilpaillulla alalla, voi hyvinkin olla paikallaan ostaa palvelua ulkopuolelta. Toisaalta, jos olet alalla, jossa on paljon toimijoita, mutta kukaan ei tee hakukoneoptimointia, saatat pärjätä pienellä perehtymisellä ja sisällöntuotannolla.

Sinulla saattaa olla jo asennettuna Google Search Console, jos sivustosi tekijä on ollut huolellinen. Sieltä näet helposti, millä hakusanoilla sivusi on näkynyt ja millä sijoituksilla. Sivustosi ollessa uusi nuo sijoitukset eivät päätä huimaa. Ajan kanssa saatat päästä paremmille sijoille. Search Consolesta pystyt kuitenkin tarkkailemaan, miten sivustosi sijoittuu. Kannattaa esimerkiksi pyytää apua, jos sivusi ei ole ykkösenä yrityksesi nimellä haettaessa.

Uudelleenmarkkinointi (remarketing)

Uudelleenmarkkinoinnilla tarjoitetaan mainosten kohdentamista sivustolla käyneille ihmisille. Harva tekee ostopäätöksen ensimmäisellä vierailulla ja näin ollen uudelleenmarkkinointi on suosittu tapa muistuttaa potentiaalisia asiakkaita.

Uudelleenmarkkinointia voi tehdä esimerkiksi Googlen ja Facebookin mainosverkostoissa. Muissakin verkostoissa tämän on mahdollista, mutta nämä ovat ne suurimmat ja kattavimmat.

Toimiakseen uudelleenmarkkinointi tarvitsee seurantakoodin eli evästeen. Googlen Analytics-koodi mahdollistaan sen Googlen verkostossa ja Facebookin pikseli taas FB- ja Instagram-mainosten osalta. Samalla nämä koodit voi asentaa seuraamaan konversioita (esim. yhteydenottoja), jotta mainokset optimoidaan niiden mukaan. Koodien asentaminen ei ole webbivelholle vaikea paikka, joten sitä kannattaa kysyä verkkosivua rakennettaessa.

Uudelleenmarkkinointi mainoksen tekeminen saattaakin olla hitusen pelottavampi paikka tavan tallaajalle. Joudut tekemään yleisön Googlen tai Fb:n mainosalustalla ja sitten tekemään mainoskampanjan joka käyttää tuota yleisöä. Jos tietokone pysyy yhtään kädessä, niin suosittelen kokeilemaan tätä aluksi itse. Alkuun pääsee euroilla ja yhdestä kokeilusta oppii jo paljon. Kun sitten päätät ostaa kampanjan ulkopuolelta, olet jo huomattavasti paremmin perillä siitä, mitä osta.

Uudelleenmarkkinoinnin luonne tulee muuttumaan tulevaisuudessa, kun suuret selain ja laitevalmistajat panostavat käyttäjien yksityisyyteen. Google esimerkiksi suunnittelee kolmannen osapuolten evästeiden estämistä Chrome-selaimessa. Google ja Facebook tulevat varmasti keksimään vaihtoehtoisia tapoja mainosten näyttämiselle.

Sisällöntuotanto

Sisällöntuotanto se vasta lystiä onkin. Paitsi silloin, kun siihen ei ole yhtään aikaa. Blogin ja muun sisällön tuottamisella on tarkoitus auttaa potentiaalista asiakasta, jotta hänelle jäisi hyvä fiilis yrityksestäsi. Samalla autat hakukonenäkyvyyttä ja saatat saada liikennettä pitkien hakusanojen hauista. Koska sisällöntuotanto on tullut helpommaksi ja yleisemmäksi, moni viestinnän ammattilainen kauhistelee blogitekstien laatua. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että julkaistu blogi on aina tyhjää parempi.

Aloittavalla yrittäjällä ei ole varaa maksaa 300€ viikossa yhdestä blogikirjoituksesta. Isommalle firmalla sama diili voi olla erittäin hyvä ja halpa tapa kerätä asiantuntijuutta ja hyvää karmaa. Yksinyrittäjä voi kuitenkin erottua hyvin edukseen, jos hän tekee sisältönsä itse. Alkuun laatu ei ehkä ole parasta, mutta tekemällä oppii.

Tarvitseeko kotisivuprojektin olla näin vaikeaa? (Loppusanat)

Olet päässyt oppaan loppuun! Mahtava homma. Toivottavasti oppaasta oli apua, eikä se synnyttänyt liikaa epätoivoa kotisivuprojektia kohtaan.

Myönnän, että asiaa oli paljon ja välillä se meni aika nörtteilyksi. Sinun ei kuitenkaan tarvitse ryhtyä nörtiksi, jotta saisit hyvät sivut. Minä ja varmasti moni muukin nettisivun tekijä on halukas auttamaan sinua. Pistä tästä alta viestiä, niin tökätään sitä sinun nettisivuprojektia eteenpäin.

Kaksi tietä kohti sivuja,
joista voit olla ylpeä.

1. Pistä viestiä, niin jutellaan ihan rennosti.

Ei hätää, en ole mikään myyjä. Korkeintaan innostunut nörtti.

Jes mahtavaa! Vastailen viestiisi piakkoin.
Jokin meni pieleen. Viitsitkö vielä tarkistaa, että kaikki kentät on täytetty ja kokeilla uudelleen.

2. Pyydä suoraan tarkempi tarjous

Täyttele pikainen kaavake, niin saan sinulle tarkan hinnan laskettua.

Hyppää kaavakkeeseen...
Nettisivut yritykselle - ota yhteyttä