Näin minä pidän sinut ja asiakkaasi tyytyväisinä

1. Kenelle brändi ja sivut tehdään?

Asiakaslähtöisyys on in, hip ja pop syystäkin. Minun tai sinun mieltymyksillä ei ole juurikaan väliä, jos sinun asiakkaasi rakastuu tai vihastuu uudesta ilmeestä. Totta kai otan mieltymyksesi huomioon ja tuon oman kokemukseni peliin mukaan, mutta ensisijaisesti meidän on mietittävä sinun asiakastasi.

Janne Parri - Prosessi - Ostajapersoonat

2. Edessä on yhteinen matka.

Sivustot ja yritysilmeet syntyvät sinun ja minun yhteisellä matkalla. En siis  katoa luovaan kammiooni ja ilmesty kuukauden päästä valmiin tuotteen kanssa. Alempana esittelen prosessin tarkemmin, mutta sinä olet asiakkaan siinä vahvasti läsnä. Tämä tarkoittaa kahta asiaa. Sinä pystyt ohjaamaan minua oikeaan suuntaan, mutta joudut myös käyttämään aikaasi palautteen antamiseen.

Prosessi

3. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.

Muutoksia tulee prosessin jokaisessa vaiheessa, mutta hyvällä suunnittelulla voimme välttää niistä suurimmat. Tämän takia jokainen vaihe nojaa edelliseen ja vauhti kiihtyy loppua kohti.

Janne Parri Suunnitelma
1.

Sopparista liikkeelle

Kun soppari on allekirjoitettu, loppuu jutustelu ja alkaa tekeminen. Sopimus on meitä molempia varten. Siellä lukee muun muassa tyytyväisyystakuusta ja laskutusehdoista.

2.

Ostajapersoonat

Ostajapersoona on puolifiktiivinen hahmo, joka auttaa meitä ymmärtämään asiakkaitamme. Jokaisella ostajapersoonalla on perustietojen lisäksi, nimi, luonne ja omat ongelmansa. Niiden avulla voimme kohdentaa kaiken tekemisen palvelmaan oikeita henkilöitä.

3.

Brändin ominaisuudet

Tämä on se vaihe, jossa sinun mielipiteesi pääsevät ääneen. Brändille määritellään kolme tärkeintä ominaisuutta, joita sen halutaan viestivän. Nämä ominaisuudet voivat kuvata tyyliä, tunnetta, sävyä tai tuntumaa. Keräämme aluksi kaikki ominaisuudet ja inhokit yhteen kasaan ja suodatamme niistä kolme tärkeintä.

4.

Tyylimaisemat

Tyylimaisema on suunnittelijan nopea prototyyppityökalu. Se tarjoaa vilauksen tulevaisuuteen ja auttaa visualisoimaan ideoita, ajatuksia ja sanoja. Tyylimaailma mahdollistaa nopean ja kevyen tavan testata erilaisia lähestymistapoja brändin ominaisuuksien viestimiselle. 

5.

Suunnittelu

Nettisivut alkavat tärkeimpien sivujen suunnittelusta. Etusivusta tehdään suunnitelma tai useampi, jotka kuvaastavat mahdollisimman hyvin lopullista sivua. Suunnittelua jatketaan muihin sivuihin ja mobiiliversioihin. Tärkeimpien sivujen tyylistä voimme helposti luoda muiden sivujen tyylit.

6.

Kehitys

Täydellisessä maailmassa nettisivun kehitys alkaa vasta, kun suunnitelmat ovat valmiina. Eli kun kehitys alkaa, ei enää mietitä sisältöä tai ulkoasua. Webflow'lla sivuston tekeminen onnistuu nopeasti ja tässä vaiheessa ollaan jo lähes loppusuoralla. Kehitysvaiheessa tulee varmasti vielä muutoksia, mutta tavoitteena on päästä vain toteuttamaan suunnitelmaa.

7.

Viimeistely & Julkaisu

Ennen julkaisua tarkistetaan ja testataan sivut. Sivusto siirretään asiakkaan hallintaan ja tämän jälkeen se julkaistaan ohjaamalla liikenne oikeaan osoitteeseen. Webflow tekee tästäkin vaiheesta hyvin helppoa.

8.

Käyttökoulutus

Käyttökoulutuksessa käydään läpi sivuston päivittäminen. Sen suurempia ylläpitotoimia Webflow-sivulla ei ole, mutta sisällöntuotanto on yleinen työtehtävä. Blogin kirjoittaminen on helppoa, mutta käyttökoulutuksessa opitaan myös vaativampia muutoksia.

5.

Luonnoksia

Logon suunnittelu on saattanut jo alkaa tyylimaisemien yhteydessä. Ensimmäisenä kasataan suuri määrä erilaisia luonnoksia, jotka antavat suuntaa seuraaville kierroksille. Näistä luonnoksista karsitaan toivotut tyylit, joita jatkojalostetaan seuraavilla kierroksilla.

6.

Luonnoskierros 2

Toisella kierroksella eri tyyleistä tehdään lisää luonnoksia, joiden erot ovat jo pienempiä. Kierroksen päätteeksi jakoon valitaan vain muutama luonnos.

7.

Luonnoskierros 3

Kolmannella kierroksella näitä luonnoksia viilataan vielä ja niitä esitellään erilaisissa konteksteissa. Kierroksen päätteenä on voittajan eli logon valinta.

8.

Viilaus & toimitus

Valinnan jälkeen laitetaan pikselit ja vektorit kohdilleen. Lopputuloksena on logo kaikissa tarvittavissa tiedostoissa ja käyttöohjeet niille. Toimitus tehdään pilvipalvelun kautta, jossa logo säilyy vuoden.

5.

Brändiohjeistus

Brändiohjeistus on kuin Graafinen ohjeisto, mutta syvällisempi. Se on ohjenuora kaikille yrityksen ulkoasua käyttäville, mutta siitä selviää myös yrityksen tarina ja tarkoitus. Lukemalla brändiohjeistuksen lukija näkee yrityksen visuaalisen identiteetin ja ymmärtää miten siihen on päädytty.

6.

Materiaalipankki

Materiaalipankki helpottaa elämää. Sieltä löytyvät word-pohjat ja logon versiot. Rikas materiaalipankki varmistaa, että työntekjöiltäsi löytyy aina näyttävät kuvat ja esitykset tilanteeseen kuin tilanteeseen.

"
Tämä on prosessi, johon minä luotan. Se on laadun ja mielenrauhan tae.
Seuraavaksi?
Jospa vaikka juteltaisiin

Ei hätää en ole mikään ammattimyyjä.
Korkeintaan innokas suunnittelija.