Verkkosivut hinta

Nettisivujen tekijä

Verkkosivujen hinta mietityttää varmasti jokaista yrittäjää jossain vaiheessa heidän uraansa. Tämä johtuu osittain siitä, että tarjontaa löytyy yllin kyllin. Epätoivoinen opiskelija saattaa tehdä verkkosivut jopa ilmaiseksi omaa portfoliota varten. Todellisten yritysten tarjouksia olen nähnyt 200 eurosta aina kymmeniin tuhansiin. Hauskaa tässä on se, että verkkosivujen kohdalla hinta ei kerro suoranaisesti laadusta ja laadunkin määritelmiä on erilaisia. Yleensä kaikki ymmärtävät, että hyvien verkkosivujen tarkoitus on myydä. Mutta sivujen myyvyyteen vaikuttaa moni asia.

Yrityksen verkkosivut voivat maksaa mitä vain satasesta kymmeniin tuhansiin euroihin.

Verkkosivun hinta koostuu monesta osasta

Verkkosivun hinta muodostuu monesta osasta, vaikka pakettihinta on yleensä se mitä mainostetaan. Asiakkaan olet tietenkin aina maksajan roolissa. Sivuston hinta ei koostu pelkästä nörtteilyn hinnasta. Sivut tarvitsevat domainin ja webbihotellin asuinpaikakseen. Lisäksi yrityksen käyttävät usein erilaisia lisäosia tai sovelluksia, jotka helpottavat heidän työtään. Nämä lisäosat ostataan yleensä domain kohtaisesti.

ALUSTAn JA LISÄOsien hinta

Verkkosivualustoissa on huomattavia eroja myös hinnoissa. Esimerkiksi Wordpress on lähtökohtaisesti ilmainen, mutta vaatii usein muutaman maksullisen lisäosan, jotta ylläpitäjä voi nukkua yönsä rauhassa. Toisaalta Webflow'n ensimmäinen järkevä paketti maksaa 16$ kuukaudessa, eikä tarvitse lisäosia. Asiakkaana pääset maksamaan joko alustasta tai lisäosista.

TYÖN HINTA verkkosivuissa

Työn hinta muodostuu työhön käytettävästä ajasta. Tämä on siis se nörtteilyaika, joka kuluu sivun suunnitteluun, pystyttämiseen ja julkaisuun. Yleensä mainostoimistot tähtäävät 80-100€ tuntilaskutukseen ennen alveja. Samaan tähtäävät kokeneet freelancerit. Karkeasti laskettuna 1000 euron verkkosivut pitäisi siis syntyä kymmenessä tunnissa eli alle kahdessa työpäivässä. Se on varsin mahdoton tehtävä.

Mainostoimistot eivät tykkää esitellä tuntihintoja, koska he pyrkivät palvelun arvon mukaiseen hinnoitteluun. Jos lasku tulisi pelkästään tuntien mukaan, saisi tehoton webbivelho paremman liksan kuin osaava ja nopea tekijä. Näin ollen asiakkaana sinun ei kannata fiksautua tuntihintoihin.

Työn hinta on se palikka, jolla freelancerit pystyvät pelaamaan. Friikkun ei tarvitse maksaa suurista toimitiloista, firman pikkujouluista tai johtajien loikoilusta. Näin ollen he pystyvät elämään herroiksi paljon pienemmälläkin tuntilaskutuksella.

YLLÄPIdon hinta

Eri alustat kaipaavat myös erilaista ylläpitoa. Esimerkiksi Wordpress-sivujen järjestelmää ja lisäosia täytyy käydä säännöllisesti päivittämässä, vaikka mitää muutoksia ei tehtäisikään. Jotkin järjestelmät (esim. Webflow) tekevät päivityksen täysin taustalla, siten että sinun ei tarvitse tehdä mitään. WP:n yleisyys onkin iso syy siihen, että lähes kaikki verkkosivujen tekijät tarjoavat myös ylläpitopalvelua. Yleensä näiden hinta on jotain kympin ja satasen välillä kuukaudessa.

Yleisiä hintoja verkkosivuille

Tee itse ja säästä. Saat mitä ansaitset.

Yhä useampi päättää tehdä nettisivut itse. Se voi olla myös hyvä vaihtoehto. Pienet yritykset pääsevät pitkälle omatekoisilla sivuilla. Silloin tietenkin nettisivujen hinnaksi tulee oma aika ja mikäänhän ei ole halvempaa kuin yrittäjän aika.

Edessäsi on paljon kikkailua ja säätöä, jos tavoitteenasi on tehdä sivut täysin ilmaiseksi. Tarvitset domainin ja palvelintilaa, jotta saat edes suht vakuuttavan näköiset sivut pystyyn. Vaikka tekisit sivut itse, kannattaa varautua maksamaan muutama satanen vuodessa verkkosivualustaan ja muihin liitännäisiin.

Yhden sivun nettisivuston saa sieltä tai täältä alle tonnilla. Köyhältä opiskelijalta saatat saada jopa kokonaisen sivuston, mutta en toivoisi sitä kenellekään.

On myös olemassa ns. WP-tehtaita, jotka tuottavat geneerisiä Wordpress-sivuja liukuhihnalta. Ne näyttävät mainostoimistoilta, mutta yleensä takana  on jokin isompi lehtitalo tai muu firma. Jos saat hyvän sivuston tähän hintaan, tekijä ei ole saanut tarpeeksi palkkiota. Voi myös olla, että sinua koitetaan saada jatkuvaan kumppanuuteen.

Kokeneemmalta freelancerilta tai butik-verkkosivupajalta saat tonnilla vasta yhden sivun suunnitelman.

Tällä portaalla miettisin edelleen vakavasti nettisivujen tekemistä itse. Esimerkiksi Squarespacella saat sivut pystyyn helposti. Kun homma kasvaa, voit päivittää sivustoasi haluamallasi tavalla.

Friikulta saat jo kokonaisen sivuston. Jos löydät hyvän tekijän, olet lähellä parasta hinta-laatu-suhdetta. Itse esimerkiksi teen noin kymmenen sivun sivuston suunnittelun ja kehityksen reilulla kolmella tonnilla.

Tässä vaiheessa nettsivun hinta on sellainen, että mainostoimistotkin heräävät. Sieltä saatat saada suunnitelman tai pienen sivuston.

Moni Wordpress-tekijä sanoisi kolme tonnia alarajaksi. Sen pienempiä projekteja ei osaavan tekijän kannata usein tehdä. Kolmesta tontusta alkaen mainonstoimistotkin lähtevät mielellään peliin mukaan. Kevyt verkkokauppakin tulee peliin mukaan, mutta niiden kohdalla pätevät toisenlaiset säännöt.

Moni isompi verkkakauppa ylittää 10k rajan. Saman tekevät kustomoidut verkkosovellukset ja ominaisuuksiltaan rikkaat sivut. Jos esimerkiksi suunnittelet sisällöntuotannon ulkoistamista ja kieliversioita englanniksi ja ruotsiksi, saattaa tämä maaginen raja rikkoutua.

Mainostoimistoille tällainen budjetti tarkoittaa sitä, että he voivat huoletta suunnitella ja testailla.

Verkkosivujen hinta koko sen elinkaarelta

On hyvin helppoa tuijottaa verkkosivun rakentamisesta syntyvää hintaa. Nettisivut vaativat kuitenkin aikaasi myös julkaisun jälkeen. Työmäärä kasautuu helposti, jos lasket hankalan sivun päivitykseen menevää aikaa. Säästät vuodessa yli yhden työpäivän aikaasi, jos teet kaksi blogia viikossa ja säästät yhden kirjoituksen kohdalla viisi minuuttia.

On myös väärin nähdä verkkosivut pelkkänä kuluna. Tehokas sivusto maksaa itsensä takaisin nopeasti. Tietenkin tarkat ajat ja luvut riippuvat toimialastasi ja palveluistasi. Mutta mietippä, jos saisit yhden B2B-asiakkaan enemmän kuukaudessa.

LISÄPALVELUT

Niin surullista kuin se onkin, hienot ja kalliit verkkosivut ovat aivan turhat, jos siellä ei ole kävijöitä. Näin ollen moni toimija tarjoaa lisäpalveluita, joilla sivustolle ohjataan liikennettä.

Hakukoneoptimointi

On totta, että verkkosivuja rakennettaessa hakukoneet tulee ottaa erityisesti huomioon. Hakukoneoptimointi ei kuitenkaan lopu sivun julkaisemiseen. Moni toimija tarjoaa erilaisia hakusanatutkimuksia tai SEO-strategioita, joiden tarkoitus on löytää oikeat hakutermit yrityksellesi ja tietenkin näkyä niitä haettaessa. Tämä on jatkuvaa viilausta sekä sivuston sisällä, että sen ulkopuolella. Monilla aloilla tämän on täysin perusteltu sijoituskohde, sillä noin kolmannes Google haun klikeistä menee ensimmäiselle hakutulokselle.

  • Kevyt hakusanatutkimus - 500€
  • SEO-strategia - 1000-5000€ (riippuu laajuudesta)
  • Tekninen SEO - 1000€/kk tai 100€/h

Sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi

Samaan tapaan sisällöntuotanto jatkuu julkaisun jälkeen. Sisältömarkkinoinnilla on karkeasti jaettuna kaksi tavoitetta. Tuoda ihmisiä sivuille niiden hakukoneiden kautta ja auttaa potentiaalisia asiakkaita heidän ongelmiensa kanssa. Kun autat asiakkaitasi, he todennäköisesti myös ostavat sinulta.

Yleinen ostettu sisältö on blogiartikkelin ostaminen. Mainostoimiston sisällöntuottaja soittaa sinulle ja haastattelee tietystä aiheesta. Sitten hän kirjoittaa tekstin ja julkaisee sen sinun verkkosivuillasi. Yhden artikkelin hinta riippuu sen pituudesta ja sopimuskaudesta. Yleensä yhden noin 300 sanaa pitkän artikkelin saa joillain satasilla ja kokeneet tekijät pistävä tietenkin isomman laskun tulemaan.

  • Sisältöstartegia - 3000 - 30 000€
  • Blogikirjoitus - 300 - 1500€
  • Muutaman minuutin video - 500 - 15 000€

Google Ads -mainonta

Siinä missä hakukoneoptimointi ottaa aikansa, Googlen mainospaikolle pääsee välittömästi. Googlen hauissa näkyvät mainokset ovat erittäin suosittuja, koska ne voi kohdentaa helposti käyttäjän tarpeen mukaan. Oman jännittävän lisän tähän peliin tuo huutokauppa, jonka perusteella noita mainoksia näytetään. Mainoksen näyttäminen suositussa haussa kuten "kotisivut yritykselle" maksaa enemmän kuin esimerkiksi haulla "verkkosivut freelancer inari".

Facebook-mainonta

Facebookin mainoalustan kautta pystyt tekemään mainoksia FB:n lisäksi Instagramiin. Tavoite on sama kuin Googlen mainoksilla, eli ihmisten ohjaaminen verkkosivuillesi. Erona on se, että FB-mainokset keskeyttävät käyttäjän somehetken, kun Googlen mainokset tarjoavat käyttäjän haun mukaisia mainoksia. Näin ollen FB-mainokset ovat erityisen hyviä tuotteille, joita asiakkaat eivät osaa hakea.

Verkkosivujen hinnat minun kohdallani €€

Jokainen sivuprojekti sisältää mm.

  • Päräyttävät sivut tietenkin
  • Vähintään kaksi live-palaveria
  • Seurantakoodien asennus
  • Käyttökoulutuksen
  • Ohjepankin
arviolta
???
€ (+alv)
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Pyydä tarkempi tarjousKurkkaa Portfolioni

Kukas tämä verkkosivujen tekijä oikein on?

Kotisivut yritykselle Jyväskylä by Janne Parri

Lyhyt tarina

Meitsi on Janne, digiajan käsityöläinen. Olen tehnyt urani mainosten ja pakohuoneiden parissa. Nyt tallaan omaa polkuani vapaana työläisenä. Minulle tärkeitä asioita ovat perhe, arvojen mukainen toiminta ja uuden oppiminen.

Duuneja

Webbisuunnittelija, Yrittäjä
2019-
Janne Parri Oy

Markkinointipäällikkö
2017-2019
Mysteeri Experience Oy

Social Media Account Manager
2015-2017
Suomen Digimarkkinointi Oy

Kouluja

Palvelumuotoilu (YAMK)
(Käynnissä) – Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu

Media-alan Ammattitutkinto

2019 – Gradia

Tradenomi
2016 – Jyväskylän Ammattikorkeakoulu

Sertifikaatteja

FCC - Responsible Web Design (2020)
Google Search Ads (2019)
Google Display Ads (2019)
Google Analytics (2018)
Hubspot Growth Driven Design (2019)
Hubspot Inbound (2019)
Hubspot Inbound Marketing (2019)
Hubspot Content Marketing (2019)
Hubspot Social Media Marketing (2019)

No ainahan voi tarjouksen pyytää...
verkkosivut hinta - Sivujen tekjiä
"Janne on ihmisenä erittäin miellyttävä ja hänestä hehkuu innostus verkkosivuja kohtaan. Hän tekee tehtävänsä ajatustakin nopeammin ja osaa oma-aloitteisesti kehittää nerokkaasti sivuja tehtyjen suunnitelmien pohjalta. Olimme lopputulokseen äärettömän tyytyväisiä ja voimme suositella Jannea vilpittömästi!"
Sakari Siilin
Toimitusjohtaja
Byway Communications logo
"Nettisivuprojekti Jannen kanssa sujui hyvin johdonmukaisesti, nopeasti ja kitkattomasti. Häneltä tuli paljon toimivia ehdotuksia ja sparrailua sekä nettisivuihin että markkinointiin ja sisältöihin ylipäätään. Mikään vaikeampikaan ehdotus ei jäänyt mietintäasteelle, vaan Janne lähti heti selvittämään ja kokeilemaan - usein nämä olivat päätyneet sivustolle jo päivän päästä. Projektin kulku oli selkeä ja valmistui nopeasti, vaikka aikataulu oli tiukka. Suosittelen."
Jussi Venäläinen
Tirehtööri
Flow Akatemia Logo
"Jannen tekemien sivujen avulla näkyvyys parani merkittävästi. Sivujen julkaisun jälkeen olen saanut asiakkaita kolmessa kuukaudessa enemmän kuin koko alkuvuotena. Aivan timanttinen tekijä!"
Maarit Lahikainen
Valokuvaaja
maarimanna logo
"En olisi uskonut, että nettisivujen teettäminen olisi ollut näin helppoa ja mutkatonta. Janne on PRO näissä hommissa!"
Lauri Mäkiharju
Yrittäjä
Jura Saneeraus Oy Logo
"Nettisivut raskaat,
Janne rento."
Joonas Veijanen
Ohjaaja
poikateatteri logo

Kaksi tietä kohti sivuja,
joista voit olla ylpeä.

1. Pistä viestiä, niin jutellaan ihan rennosti.

Ei hätää, en ole mikään myyjä. Korkeintaan innostunut nörtti.

Jes mahtavaa! Vastailen viestiisi piakkoin.
Jokin meni pieleen. Viitsitkö vielä tarkistaa, että kaikki kentät on täytetty ja kokeilla uudelleen.

2. Pyydä suoraan tarkempi tarjous

Täyttele pikainen kaavake, niin saan sinulle tarkan hinnan laskettua.

Hyppää kaavakkeeseen...
Nettisivut yritykselle - ota yhteyttä