Oppari - Service Blueprint

Janne Parri
/
22.11.2022
/
Blogi
/

Itse oppari löytyy täältä: https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023183

Meitsin oppari kulminoitui Service Blueprinttiin. Se on tarkka mallinnus prosessista, missä asiakkaan ja palveluntarjoajan toiminnot eritellään. Tein Service Blueprintin tietenkin oman prosessin mukaisesti, mutta voi siitä olla iloa sinullekin.

Suunnitteluohjurit

Ennen varsinaisen Blueprinten rakentamista, minun täytyi tiivistää aiempaa tietoa. Olin toteuttanut haastatteluja, kyselyn ja kaksi työpajaa. Näiden lähteiden löydökset tiivistin suunnitteluohjureiksi. Ne olivat seuraavat:

  • Kristallin kirkas viestintä
  • Sisällöntuotannon helpottaminen
  • Valmiit pohjat ja automaatiot

Service Blueprint

Itse Service Blueprinttiin korostin ohjureiden mukaisia asioita. Viestintä sai kaksi omaa riviä, joissa tähdenneettin mihin suuntaa, missä kanavassa ja millä sisällöllä viestitään. Sisällöntuotantoon liittyvät toimet korostettiin ja keskitettiin yhteen sovellukseen. Automaatioiden mahdollisuudet merkattiin tukitoimiin.

Kaiken kaikkiaan uudesta prosessimallista tuli kattava. Käyn sen yllä olevalla videolla läpi ja voit myös tutustua siihen tarkemmin opinnäytetyöstäni.