Janne Parri
Julkaistu
15.1.2023
Päivitetty
5.2.2023
Pienyrityksen kotisivut ovat mielenkiintoinen haaste. Yrittäjä joutuu miettimään, tekeekö sivut itse vai maksaako ammattilaiselle. Molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa.
Ensimmäinen kysymys on tietenkin budjetti. Jos Kassassa ei ole rahaa vaihtoehtojakin on aika vähän. Pienenkin yrityksen pitäisi varata verkkosivun teettämiseen vähintään 1000€. Se ei ole vielä iso summa verkkosivu projektista, mutta antaa tekijälle jonkinlaista pelivaraa. Jos haluat kokeneen mainostoimiston, joudut tietenkin maksamaan enemmän.
Kotisivun tekeminen itse on varteenotettava vaihtoehto etenkin, jos tietokone pysyy käsissä. Maailmalta löytyy paljon helppokäyttöisiä alustoja, joilla sivut saa pystyy. Ne eivät tietenkään näytä tai tunnu samalta kuin ammattilaisen tekemät, mutta ajavat usein asiansa.
Helppokäyttöisen alusta valinnassa tulee olla kuitenkin tarkkana. Hyvä alusta helpottaa sivun ylläpito jatkossa. Itse suosisin paljon käytettyjä englanninkielisiä alustaja kuten Squarespace tai Wix. Niiden käyttöä löytyy paljon ohjeita internetistä.
Kun yrityksen verkkosivut tekee itse siinä samalla oppii miten sivut toimivat. Myöhemmin kun yritystoiminta on kasvanut, voi uuden sivuston teettää ammattilaisella. Tällöin olet paljon paremmin perillä siitä, mitä ostat ja osaat ilmaista tarpeesi paremmin.
Ammattilainen tietenkin sanoisin, että ei yrittäjän kannata itse tehdä verkkosivuja. Tämä on tietenkin totta, jos budjettia löytyy, eikä halua itse opetella verkkosivun tekoa. Oikean ammattilaisen löytäminen onkin se seuraava haaste.
Pienen yrittäjän kannattaa etsiä sopivaa freelanceriä. Itsenäiset nettisivujen tekijät pystyvät pitämään kulunsa pieninä, jolloin myös hinnat ovat esimerkiksi mainostoimistoja matalammat. Mainostoimiston asiakkaana saatat myös jäädä suurempien asiakkuuksien jalkoihin.
Rohkaisin myös etsimään freelancereita muilta paikkakunnilta kuin koti kaupungistasi. Etäyhteydet toimivat nykyään hyvin ja voit valita suuremmasta määrästä tekijöitä.
Itsekin teen kotisivuja pienille yrityksille, mutta hintani alkavat noin kolmesta tuhannesta eurosta. Tämä on tietoinen valinta, sillä prosessini on varsin perusteellinen. Se alkaa asiakkaan toimintaan ja asiakkaisiin tutustumisella ja etenee suunnittelu kautta toteutus vaiheeseen. Lopputulemana on täysin yksilöidyt ja asiakaslähtöiset verkkosivut.
Halvemmissa projekteissa joudutaan tietenkin oikomaan joissain kohdissa. Tämä saattaa tarkoittaa templaattien käyttämistä ja rajoitettuja visuaalisia mahdollisuuksia.