Markkinointia ja risti-riitoja

Eli miten meitsi päätyi näihin hommiin.

Janne Parri Tarina

Hitusen historiaa

Lyhyen matkani aikana olen kokenut käännekohtia, joita yhdistää toistuva kaava. Huomaan arvojeni ja toimintani välillä ristiriidan, mutta en aluksi tee sille mitään. Tuo hiljainen ääni päässäni vain kasvaa ja kasvaa. Jossain vaiheessa tajuan, että ollakseni sinut itseni kanssa, minun on tehtävä jotain. Yleensä tämä tarkoittaa vastavirtaan uimista ja helppojen valintojen unohtamista.

Tällainen kaava nousi esille ensimmäistä kertaa, kun olin 18-vuotias. Tuolloin koin ahdistusta maailman menosta ja etenkin lämpenevästä ilmastosta. Tiesin, miten voisin tuoda korteni kekoon, mutta tottumukset ja muiden mielipiteet pitivät minua panttivankina.

Ajatukset ja paine pääni sisällä kasvoivat. Jossain vaiheessa ymmärsin, etten ole rehellinen itselleni, jos en toimi omien arvojeni mukaisesti. Samalla tajusin, kuinka säälittävää on selittää omaa passiivisuutta muiden mielipiteillä. Olenkin ollut kasvissyöjä vuoden 2012 alusta lähtien ja pyrkinyt vaikuttamaan maailman menoon myös muulla toiminnallani.

Konflikti #2

Toinen käännekohta tuli minua vastaan, kun työskentelin mainotoimistossa. Minulla oli mahtavat esimiehet ja alan kovimpia tekijöitä ympärilläni. Firma kasvoi kovaa ja tavoite oli selkeä. Halusimme olla parhaita.

Minusta kuitenkin tuntui, että jokin puuttuu. Aloin kyseenalaistamaan työni tarkoitusta. En enää tiennyt, miksi tulin aamulla töihin. Päivä päivältä näin työni enemmän turhan tavaran myyntinä kuin suomalaisten yrittäjien auttamisena. Yhtenä päivänä saatoin mainostaa leipää ja toisena rahoituspalveluita. Olin kuitenkin innoissani aina, kun opin uuden tavan mainostaa ja myydä jotain.

Vaihdoin työpaikkaa, mutta tämä asian haastaa minua edelleen. Vaikka olen nyt siinä asemassa, että uskon niihin tuotteisiin, joita mainostan, koen samalla olevani osa suurta markkinointikoneistoa. Tämä koneisto on osa syy kaikkeen tietotulvaan ja kiiltokuviin, jotka antavat meille virheellisen kuvan maailmasta ja siitä millaista hyvän elämän kuuluisi olla.

Tämän takia myös kirjoitan markkinoinnista. Kaikkien on hyvä ymmärtää, miten meihin pyritään vaikuttamaan. Jos opimme tunnistamaan kikat, joiden avulla meidät laitetaan ostamaan, hankaloituu myös minunkin työni. Mutta tämä on tietenkin hyvä asia, sillä vaihtoehdoksi jää tuottaa vain laadukkaita ja hyviä asioita.

Lisää oppia hakemassa

Oppiminen ohjasi minut mainostoimistosta Mysteerille ja sieltä edelleen yrittäjäksi. Mainostin Mysteerin pakohuonepelejä hyvän tovin ja laajensin siinä samalla taitojani nettisivujen puolelle. Olen edelleen kiitollinen Emmille ja Jussille heidän tarjoamasta mahdollisuudesta.

Tulevaisuudessa hakeudun varmasti paikkoihin, joissa voin oppia uusia asioita. Toistaiseksi innostus kohdistuu nettisivuihin, yrittämiseen ja kauniiden asioiden tekemiseen. Aika näyttää, mitä siihen rinnalle tulee.

"
Markkinointi on työkalu. Sillä voi tehdä paljon hyvää, mutta myös suunnatonta pahaa. Valinta on sen käyttäjällä.

Missä mennään nyt?