Puskaradio on ainoa oikea markkinointi­kanava

TL;DR

Sisällys­luettelo

Näytä koko luettelo

Puskaradio eli hienommin sanottuna WOM (word of mouth) on tuttu joko Facebookin ryhmistä tai markkinoinnin luennoilta. Mainosmiehet ja -naiset pyrkivät vaikuttamaan tähän mainoskanavista vanhimpaan erilaistan vaikuttajien ja suositteluiden kautta. Onneksemme me ihmiset olemme erittäin hyviä tunnistamaan epäaitouden ja tiedämme, milloin kyseessä on vilpitön mielipide.

Puskaradion teho perustuu luotettavuuteen ja luonnolliseen filtteriin. Kun kysymme ystävältämme, mitä hän on mieltä jostain tuotteesta, voimme luottaa rehelliseen mielipiteeseen. Toisaalta jos kukaan ei ole kokeillut tuotetta, se tuskin koskaan kantautuu korviimme.

Luotettavan henkilön vilpitön mielipide

Voimme luottaa ystävämme mielipiteeseen, koska tiedämme ettei hänellä ole takaa-ajatuksia. Toisin sanoen hänellä ei ole intressiä myydä kyseistä tuotetta tai palvelua. Samaan tapaan voimme luottaa myös tuntemattomaan henkilöön, jos olemme varmaoja, ettei hän hyödy tuotteen mainostamisesta. Ongelmaksi tietenkin muodostuu tilanteet, joissa emme voi olla varmoja henkilön tarkoitusperistä.

Puskaradion vääristymät

Internet ja sosiaalinen media on luonut meille niin sanottuja vaikuttajia. Vaikuttaja on kevyesti määriteltynä henkilö, jolla on laaja seuraajakunta. Yritykset maksavat vaikuttajille heidän tuotteidensa mainitsemisesta. Tämä on täysin ok, kunhan vaikuttaja muistaa pitää yleisönsä intressit mielessään. Pelkkä maininta yhteistyöstä ei takaa tätä asiaa. Mietipä jos olisit tilanteessa, jossa myyt kahta tuotetta. Toinen on selvästi parempi, mutta toisen tuotteen myynnistä saat provision. Näin helposti syntyy sinun ja asiakkaan välinen ristiriita.

Toinen puskaradiota vääristävä ilmiö esiintyy internetin arvosteluissa. Arvostelut ovat etenkin suurien päätösten kohdalla kullanarvoisia tiedon hippusia. Lähtökohtaisesti arvosteluissa ei ole mitään vikaa, kunhan muistaa että kaikki eivät arvosta samoja ominaisuuksia kuin sinä. Ruman särön tähän kauniiseen systeemiin iskee tieto, siitä että läheskään kaikki arvostelut eivät ole aitoja.

Tässä muutama arvio BrightLocalin artikkelista:

  • Yksi seitsemästä Tripadvisor-palvelun arvostelusta saattaa olla epäaito.
  • 61 % elektroniikkatuotteiden arvosteluista Amazonissa on epäaitoja.
  • Facebookiin tulee 55 000 epäaitoa arvostelua kuukaudessa.

Arvostelut ohjaavat ostopäätöksiämme ja näin ollen niihin kohdistuu myös väärinkäyttöä. Asiaa pahentaa se jos ja kun tekaistujen arvostelujen käyttämisestä tulee uusi normaali. Mietipä vaikka aloittavaa yrittäjää kilpaillulla alalla. Jos hän kuulee, että kaikki muutkin tehtailevat epäaitoja arvosteluja ja ostavat seuraajia, pystyykö hän sanomaan ei tälle moraalittomalle toiminnalle.

Puskaradion käyttäminen

Edellisistä vääristymistä huolimatta puskaradio on kanava, jossa ei voi huijata. Voit yrittää, mutta systeemiin on sisäänrakennettu myös rangaistusmenetelmä. Huono kokemus nimittäin kulkee nopeammin kuin hyvä.

Olit sitten kuinka ovela markkinoija tahansa, olet systeemin vallassa. Ainoa vaihtoehtosi on tehdä tuote tai palvelu, joka on oikeasti paras luokassaan. Sana luokka on edellisen lauseen avain. Sinun ei tarvitse olla maailman paras. Riittää että olet paras tarpeeksi monelle asiakkaalle. Esimerkiksi kaupungin ainut pizzeria on todennäköisesti myös kaupungin paras pizzeria.

Markkinoinnin keinoja voit käyttää puskaradion käynnistämiseksi. Voit tarjota ilmaisia kokeiluja tai lähettää tuotteesi vaikuttajalle ilman mitään velvoitteita. Voit tietenkin mainostaa, mutta muista että mitä paremmin puskaradio toimii, sen halvempaa ja helpompaa on myös mainonta.

Janne Parri Blogi
Janne Parri
Suunnittelija, yrittäjä
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä: